sobota 29. septembra 2018

Panteón slovanských bohov IV. - SVAROG

Svarog
SVAROG - Boh - stvoriteľ zeme a neba. SVAROG - zdroj ohňa a jeho pán. Nevytvára hmotný svet slovami ani kúzlom, na rozdiel od VELESa, ale svojimi rukami. Dal ľuďom Slnko-Ra a oheň. SVAROG zhodil z oblohy na zem pluh a jarmo na kultiváciu zeme; bojovú sekeru, ktorá chráni túto krajinu pred nepriateľmi a čašu na prípravu posvätného nápoja v nej.

Rovnako ako ROD, SVAROG bol bohom tvorcom, pokračoval vo vytváraní tohto sveta, menil jeho pôvodný stav, zdokonaľoval a rozširoval ho. SVAROGova obľúbená činnosť bolo kováčstvo.

Kapištia na počesť SVAROGa sa nachádzali na kopcoch pokrytých stromami alebo kríkmi. Stred kopca bol vyčistený a na tomto mieste bol založený oheň, v chráme neboli inštalované žiadne ďalšie modly.



Svarog 2

Z ruských zdrojov

SVAROG - veľký slovanský Boh. Stvoril (сварганил) ho ROD, tvorca celého vesmíru. Zem sa tiež objavila vďaka Stvoriteľovi, ale SVAROG dokončil všetko za neho. ROD ho poveril, aby vytvoril pôdu, naplnil svet ľuďmi a zvieratami, riešil svetské záležitosti, vytvoril svetské zákony (Kony) a sledoval ich realizáciu.

Podľa povestí Slovanov, SVAROG - Boh bol pánom ohňa. Vytvoril reťaze, ktoré navzájom spájali tri svety: Božský (Prav), Zem (Jav) a Podzemie (Nav). Od tejto reťaze závisela aj dĺžka a kvalita života človeka.

SVAROG ovládal silu ohňa, ten ho počúval, zmenil svoje chovanie z ničenia na čistenie a obnovu. Verilo sa, že môže spáliť len toho, kto urobil chybu, alebo kto padol do nemilosti bohov.

SVAROG sa prekladá ako "ten kto kráča po oblohe". Preto bol nazývaný Nebeským Otcom a v priebehu času jednoducho - Boh. Ľudia v ňom videli vodcu a patróna, nepochybne mu dôverovali a zverovali mu svoj osud.

Mnohí spomínajú, že slovanský boh SVAROG nielen vytvoril, ale bol príkladom tvrdej práce. Učil ľudí, že len ich vlastnou prácou môžu dosiahnuť cieľ. Bol to on, kto odhalil tajomstvo, ako vyrábať tvaroh a syr z mlieka. V dávnych dobách bolo toto jedlo považované za jedlo bohov.

SVAROG bol vždy vykresľovaný ako hrdina. Ako tvorca osudu ľudí sa objavil s rukami zdvihnutými, s mierne šedivými vlasmi a v dlhom plášti.

V čase mieru vládol na zemi, bol oblečený v obyčajnej ľanovej košeli a v rukách držal obrovské kladivo, ktorým vytvaroval svet. Ak začala vojna, SVAROG si obliekol tmavé oblečenie, podobnej farby ako obloha pokrytá búrkovými oblakmi, odel si brnenie a ozbrojil sa obrovským mečom.

Chrámy SVAROGa obsahujú veľa kovu. Miluje zvuky kovadliny, takže počas osláv, ktoré sa konali na jeho počesť, bolo potrebné ich vyrobiť. Neoddeliteľnou súčasťou uctievania Boha boli veľké ohne. Hlavné obete pre SVAROGa sú tvaroh a syr, robili sa len počas vojny.

Niektoré božské sochy majú štyri tváre. Ale sú veľmi zriedkavé a zdôrazňujú, že SVAROG vidí, počuje a vie všetko.

Symbol slovanského Boha Svaroga
Symbol slovanského boha SVAROGa je znak Конегонь, v centre ktorého je štvorec - kosoštvorec. Sila tohto znamenia je nekonečná, nemá žiadny limit ani koniec, energia symbolu sa šíri do všetkých štyroch smerov sveta.

Svarogov štvorec ale aj hviezda Lady
Za druhý významný symbol slovanského boha SVAROGa sa považuje Svarogov štvorec. Takisto sa nazýva hviezda Lady alebo hviezda Ruska. Označuje spojenie medzi suchozemskou a mimozemskou existenciou a ako znamenie večného života z nej vybuchujú plamene, ale nie všetci ich vidia. To bolo dané len tým, ktorí dosiahli určitú úroveň duchovného rozvoja.

Dnes sa s pomocou tohto neuveriteľne silného talizmanu dá poznať budúcnosť a nazrieť do minulosti, ale je to možné len vtedy, ak človek ctil svojich predkov celý svoj život, naučil sa a študoval ich život, dodržiaval pravidlá svetského života a božských zákonov (konov).

Dodatky z našich končín

Michal Téra vo svojej knihe Perun cituje poľského historika H. Lowmianskeho, ktorý tvrdí, že SVAROG bol jediným bohom Slovanov. Stotožňuje s ním aj PERÚNa. Ostatné mytologické bytosti mali byť iba jeho hypostázami. Ďalej sa autor v tejto knihe zamýšľa nad tým, že slovanskí bohovia mohli byť pôvodne žijúci ľudia. Toto potvrdzujú antické ale i neskoršie kresťanské pramene. Neodporuje si to ani s tvrdením starovercov, že bohovia sú vlastne predkovia.

V súvislosti s DAŽBOGom uvádza Michal Téra jeden zaujímavý citát, ktorý súvisí so SVAROGom:

"... Po smrti Hefaista, kterého nazývají též Svarogem, panoval nad Egypťany jeho syn jménem Slunce (Hélios), kterého nazývali Dažbog. Panovník Slunce, syn Svaroga, Dažbog byl silný muž..."
Kronika Jana Malaly

Michal Téra to zmieňuje len okrajovo. Samotným SVAROGom sa príliš nezaoberá. Pravdepodobne väčší význam prikladá PERÚNovi (o tom však až v jednej z nasledujúcich častí).

Miro Žiarislav Švický vo svojej knihe Návrat Slovenov v duchu a slove taktiež uvažuje o SVAROGovi ako o hlavnom božstve Slovanov a prisudzuje mu atribúty aké má ROD.

Peter Weleslaw Kuzmišin sa vo svojej poeticky poňatej knižke Bohovia starých Slovanov prikláňa k rusko-jazyčným zdrojom. Teda SVAROG je najstarším synom RODa. Jeho mladší bratia boli PERÚN a VELES, spoločne tvorili Boha TRIGLAVa. Za ženu mal bohyňu LADU, ktorá mu pomáhala vytvárať svet. Okrem syna DAŽBOGa SVAROŽIČa a KOLIADU stvoril ešte bohov SIMARIGLa a STRIBOGa. Je to nebeský kováč.

Deň zasvätený SVAROGovi je utorok. Obdobie jarnej rovnodennosti (21. marec) je sviatkom počiatku a tvorby nového života. Tento deň je zasvätený SVAROGovi spolu s bohyňou LADOU. Ďalším jeho sviatkom je sviatok v období po zimnom slnovrate (24. december). Počas týchto sviatkov sa obeta hádže do ohňa. S uctievaním SVAROGa je spojený obrad chodenia po žeravom uhlí.

Alexander Chinevič v svojich Slovansko-Árijských védách tvrdí o SVAROGovi to isté, čo aj ostatné rusko-jazyčné zdroje. Pridáva k jeho menu ale zopár malebných prvkov tak aby mu zapasovali do jeho ingliistickej starovereckej vierouky. Napodiv jeho výklad nie je len v tradičnej rovine v prospech svetlej rasy, ale týka sa všetkého: vesmíru, zeme, všetkých ľudí, zvierat aj prírody.

Ako vidno z dodatkov, nejasnosti a nejednoznačnosti pretrvávajú. Nevyhol sa im ani SVAROG. Príliš málo pôvodných prameňov, ich nejednoznačnosť a veľa krát aj tendenčnosť spôsobujú, že tých interpretácií ohľadom slovanského panteónu bohov môže byť veľmi veľa. Nepovažujem to však za chybu. žiadna mytológia nemôže byť vedecky objektívna. A čo je to vlastne objektivita? 

Zdroje:

  1. TÉRA M.: PERUN Bůh Hromovládce 2. vyd. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2017. 382 s. ISBN 978-80-7465-253-0
  2. KUZMIŠÍN, P. W.: Bohovia starých Slovanov. 2. vyd. Bratislava : Eugenika, 2017. 296 s. ISBN 978-80-8100-434-6
  3. ŠVICKÝ M.Ž: Návrat Slovenov v duchu a slove. 3. vyd. Kokava : DIVA, 2016. 232 s. ISBN 978-80-97155-03-2
  4. CHINEVIČ, A.J.: Slovansko-Árijské védy Kniha štvrtá: Slavianstvo. 1. vyd. TARTARIA, 2017. 305 s. ISBN 978-80-972265-4-1

Rusko-jazyčné zdroje:

  1. http://7lostworlds.ru/blog/43115409034/Slavyanskie-bogi
  2. http://inpot.ru/?p=19962


Predchádzajúca časť: Panteón slovanských bohov III. - Ra-M-Cha, Ingl a Ramchat
Nasledujúca časť: Panteón slovanských bohov V. - VELES

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára