Boh Veles |
Podľa ruských zdrojov bol VELES jedným z najväčších bohov starovekého sveta, synom RODa, bratom SVAROGa a PERÚNa. Jeho hlavnou činnosťou bolo dať svet, ktorý vytvoril ROD a SVAROG, do pohybu. VELES, inak zvaný aj "Boží dobytok" bol vládcom divokej prírody, pánom sveta Nav, mocný mág a vlkodlak, tlmočník zákonov, učiteľ umenia, patrón cestujúcich a boh šťastia. Niektoré zdroje ho uvádzajú ako boha smrti a podsvetia...
Velesova kniha je v súčasnosti veľmi populárnym textom medzi rôznymi novo-pohanskými a príbuznými náboženskými smermi. Verejnosti sa stala známou v 50. rokoch minulého storočia vďaka výskumníkovi a spisovateľovi Jurijovi Miroljubovi. Predstavuje 35 brezových tabuliek so symbolmi, ktoré lingvisti (najmä A. Kur a S. Lesnoj) nazývajú slovanským pred-cyrilským písmom. Je zaujímavé, že pôvodný text sa nepodobá cyrilike ani hlaholike, ale znaky slovanských rún sú v ňom nepriamo zastúpené.
Napriek veľkému rozšíreniu a masovému uctievaniu tohto boha, VELES bol vždy oddelený od ostatných bohov, jeho modly či idoly neboli nikdy umiestnené do spoločných chrámov a posvätných miest, v ktorých boli inštalované obrazy hlavných bohov toho ktorého územia. S jeho obrazom sú spojené dve zvieratá: býk a medveď. V chrámoch venovaných tomuto božstvu žreci často držali medveďa, ktorý zohrával kľúčovú úlohu v obradoch.
Žiarislav vo svojej knihe Návrat Slovenov v duchu a slove VELESovi prisudzuje tie najdôležitejšie vlastnosti, rozoberá pôvod jeho mena a viac ako vládcu podsvätia ho chápe ako prostredníka vstupu do Raja. Do pozornosti mimo iného dáva aj slovenský názov vrchu Velestúr (o tomto sa viac rozpisuje kniha Pravda o Velestúre od Jána Ducára).
Peter Weleslav Kuzmišin v knihe Bohovia starých Slovanov píše o tomto bohu mimo iného nasledujúce: VELES bol známy aj pod menami VALES, VOLOS, VELINAS či SKOTIJ BOG. Zrodil sa z kravy ZEMUN a druhýkrát z jej dcéry AMELFY. Jeho ženou sa stala bohyňa Zeme MOKOŠA. Je bohom dobytka a úrody, ale aj múdrosti, umenia, bohatstva, vlastníctva, šikovnosti, obchodu, mágie a veštenia. Bol sprievodcom mŕtvych duší v podsvetí, ochrancom kňazov, žrecov a veštcov, pomocníkom roľníkov. Prehral zápas o vládu na zemi so svojim bratom PERÚNom, bojoval však proti ČERNOBOGovi, zvíťazil nad temným DIJom a pomohol vyhrať zápas nad NIJOM - SKYPER ZVEROM. Za čo dostal do daru od svojho brata SVAROGa pluh, čím sa stal zároveň aj bohom úrody. Velesovymi deťmi boli VODAN, USUD, PERPLUT, PODAGA, POLEVIK a KURENT. Deň zasvätený VELESovi je streda.
Michal Téra vo svojej vedeckej knihe Perun Bůh Hromovládce popisuje VELESa ako chtonické podzemné božstvo, ktoré ako boh úrody malo bližšie k obyčajným ľuďom na rozdieľ od hromovládneho boha PERÚNa, ktorý bol bohom elít a bojovníkov. Na rozdiel od vyššie spomenutých prameňov uvádza, že jeho otcom bol SVAROG a matkou MOKOŚ, ktorí stáli na samom počiatku. Spoločne s PERÚNom a tým-ktorým bohom miestneho charakteru však patril v slovanskom božskom panteóne k ústredným božstvám. V tejto súvislosti je zaujímavé, že v závislosti od lokality mohol byť zároveň aj TRIGLAVom a dokonca ČERNOBOGom samotným (sic!). V ruských bylinách ho reprezentoval Volch Vseslavjevič. V rámci ľudovej tradície mohli v rámci nasledujúceho kresťanského náboženstva prebrať niektoré jeho atribúty sv. Mikuláš, sv. Sáva, sv. Juraj.
Pre zaujímavosť tu uvádzam aj tvrdenia Alexandra Chineviča v jeho Slovansko-Árijských védach. Budú bez komentára.
Boh VELES je Bohom Ochrancom chovateľov zvierat a Rodovým Ochrancom západných Slovanov - Škótov (od VELES skotí Boh). Prastaré slovanské rody, ktoré sa presídlili na britské ostrovy nazvali všetky osídlené provincie - Zeme Skotov - Scotland (Škótsko) a na počesť svojho Rodového Boha Ochrancu VELESa nazvali zeme s najlepšími pastvinami jeho menom - Wales (t.j. Veles).
Keďže VELES je Bohom Ochrancom a vládcom nebeského čertogu Vlka v Svarožom Kruhu, ktorý sa nachádza vedľa Nebeskej Hranice, ktorá rozdeľuje svety svetla a tmy, vyšní bohovia zverili VELESovi byť najvyšším uchovávateľom Nebeskej brány medzisvetia. Táto Nebeská brána sa nachádza na Zlatej púti duchovného vývoja, ktorá vedie do nebeského Asgardu a nebeského Vyria a do svetlých čertogov Volchally. Hádam stačilo...
Ako vidno, boh VELES si nesie svoje atribúty naprieč celým spektrom vykladov. Nezrovnalosti nastávajú pri otázkach v akom vzťahu bol voči SVAROGovi a bohyni MOKOŠ. Buď to boli jeho rodičia alebo súrodenec resp. manželka...
Zdroje:
TÉRA M.: PERUN Bůh Hromovládce 2. vyd. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2017. 382 s. ISBN 978-80-7465-253-0KUZMIŠÍN, P. W.: Bohovia starých Slovanov. 2. vyd. Bratislava : Eugenika, 2017. 296 s. ISBN 978-80-8100-434-6
ŠVICKÝ M.Ž: Návrat Slovenov v duchu a slove. 3. vyd. Kokava : DIVA, 2016. 232 s. ISBN 978-80-97155-03-2
CHINEVIČ, A.J.: Slovansko-Árijské védy Kniha štvrtá: Slavianstvo. 1. vyd. TARTARIA, 2017. 305 s. ISBN 978-80-972265-4-1
Predchádzajúca časť: Panteón slovanských bohov IV. - SVAROG
Nasledujúca časť: Panteón slovanských bohov VI. - PERÚN
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára