sobota 14. júla 2018

Panteón slovanských bohov II. - ROD

Rod
Najstarším, najvyšším a prapôvodným mužským božstvom medzi Slovanmi bol ROD (ROŽAJ, RADAJ, RÍD). Už v kresťanských učeniach proti pohanstvu v XII.-XIII. storočí o RODovi píšu ako o Bohu, ktorého uctievali všetky slovanské národy.


ROD bol bohom oblohy, búrky a plodnosti. Hovorilo sa, že jazdí na oblaku, zosiela na zem dážď z ktorého sa rodia deti. Bol pánom zeme a všetkého živého, bol pohanským Bohom-tvorcom. V slovanských jazykoch koreň "rod" obsahujú slová ako rod, pôrod, rodina, národ, narodenie, voda (rus. родник), úroda, príroda. Táto rôznorodosť jedno-koreňových slov nepochybne dokazuje veľkosť pohanského boha. ROD - Boh-tvorca, spolu so svojimi synmi BELOBOGOM a ČERNOBOGOM vytvoril tento svet. ROD, ktorý bol sám chaosom, vytvoril na samom počiatku v mori chaosu svety Prav, Jav a Nav a spolu so svojimi synmi vytvoril Zem - Mokoš.


Boh Rod
Slnko vyšlo - z Jeho tváre.
Svetlo mesiaca - z jeho hrude.
Nespočetné hviezdy - z Jeho očí.
Ranné zore - z jeho obočia.
Temné noci - z Jeho myšlienok.
Urputný vietor  - z jeho dychu...

ROD sa sám prejaviť nemohol, musel sa prejaviť prostredníctvom niekoho. Najskôr teda stvoril LADU, bohyňu lásky plodnosti a materstva, pre ktorú potom stvoril muža, boha SVAROGa a jeho bratov PERÚNa a VELESa. Všetci traja bratia sú vtelením BELOBOGA, zároveň sú bohom TRIGLAVom, v ktorom sa spájajú v jedno. Niekedy sa uvádzajú aj ako trojhlavý vták MATER SVA. A keďže dobro nemôže existovať bez svojho náprotivku, ROD stvoril ČERNOBOGa, niekedy sa uvádza ako Zemská kačka, ktorý je vtelením jeho ďalších troch synov KAŠČEJa, Nij-SKYPER ZVERa a DIJa. Pred uložením sa k svojmu dlhému spánku, stvoril ROD ešte jedného syna, s menom PROVE. Tieto akési božie zoskupenia zvádzajú medzi sebou večný boj. A ak už je toho príliš, ČERNOBOG získava navrch a Všehomír sa príliš ochladí, ROD sa zobudí zo svojho spánku a začne veci dávať do poriadku.

Ako vidno, slovanská mytológia je pomerne zložitá. Niektorí bohovia môžu mať viac mien a jedno meno môže znamenať zoskupenie viacerých bohov. V zásade však Slovania nerozdeľovali bohov na dobrých a zlých. Ak aj používam tieto výrazy, je to len kvôli odlíšeniu strán, podobne ako deň a noc, svetlo a tma, keď jedno nemôže existovať bez druhého.

Slovania nemali žiadnu predstavu o vzhľade RODa, pretože sa pred ľuďmi nikdy priamo neukázal. Chrámy (kapištia) na počesť tohto boha sa nachádzali na kopcoch alebo jednoducho na veľkých otvorených priestranstvách. Jeho idol, totem alebo stvárnenie mal falickú podobu alebo bol jednoducho vytvorený vo forme stĺpa s červenou farbou. Niekedy ho predstavoval obyčajný strom rastúci na kopci, najmä ak bol dosť starý. Podľa jedného z výkladov ROD prebýva v zlatom vajci, ktoré je aj jeho symbolom. To si veľmi neodporuje s tvrdením, že jeho symbol je falická ikona, červený stĺp, alebo strom. Všetky tieto symboly označujú plodnosť. To vajce sa nachádza v strede Všehomíra. Vo všeobecnosti Slovania verili, že ROD je vo všetkom, a preto ho môžu kdekoľvek uctievať. Obeť na počesť Roda nebola žiadna. Namiesto toho sa usporadúvali zhromaždenia a slávnosti, ktoré sa konali priamo v blízkosti idolu.

Uctievanie Boha Roda

Ako vládcovi stromu života je mu zasvätený dub a keďže sa rád zjavuje ako sokol, ktorý vypúšťa do Všehomíra iskričky vedomia, zasvätený je mu aj tento vták. Niekedy sa uvádza, že jeho spoločníčkami boli ROŽANICE - ženské bohyne plodnosti, v slovanskej mytológii patrónky rodu, rodiny a domova.

Je potrebné podotknúť, že tento boh nemá na území Slovenska tradíciu. Správy o ňom sú u nás len kusé. Michal Téra ho len letmo zmieňuje v zopár citáciách vo svojej knižke Perun - bůh hromovládce, Miro Žiarislav Švický v jeho Návratoch Slovenov v duchu a slove ho zmieňuje okrajovo, uprednostňuje SVAROGA, ktorému prisudzuje vlastnosti RODa (zlaté vajce a pod.). Inak ale jeho výklad je najucelenejší a najvecnejší. Ako hlavného Boha-tvorcu ho však ako prvého uvádza Peter Weleslav Kuzmišín vo svojej knižke Bohovia starých Slovanov, ktorý u jeho mena uvádza hneď dva mierne odlišné výklady (aj ten so zlatým vajcom). Na rusko-jazyčnom nete sa tento boh hojne vyskytuje a sú k nemu aj početné pramene. Žiarislav má vo svojej knižke viacero trefných poznámok. Jednou z nich bolo aj tvrdenie, že čím je obraz bohov prepracovanejší, z umeleckého hľadiska hodnotnejší, tým viac je samotná viera v úpadku. Uvádza to na príkladoch gréckeho a rímskeho panteónu bohov. Pozor na to. Stačí sa pozrieť na niektoré weby zaoberajúce sa Rodnou vierou a niektoré z nich sú doslova preplnené gýčovými obrázkami resp. obrázkami vyumelkovanými a na pohľad ľúbivými. 

Vladimír Kurovskij vo svojich knižkách Živa, Jarga a Rodosvit chápe RODa ako ucelený Celý svet a mnohotvárny organizmus (ROD-Najvyšší), v ktorom pôsobia menšie sily - jeho prejavy (rodní bohovia - predĺženia a čiastočky RODa). Svetlo RODa je nekonečný, mohutný, ucelený tok sily, ktorý preniká celým vesmírom. Hmota je jeho oduševneným prejavom (telom RODa-Najvyššieho).

Alexander Chinevič vo svojich Slovansko-Árijských védach má k nemu hneď dve heslá ako ROD-PRARODIĆ a ako BOH-ROD.

ROD-PRARODIČ je súčasť Jediného Stvoriteľa Budovateľa - Veľkého RA-M-CHU. Je ochrancom sveta Prav, všetkých živých a rozumných obyvateľov vo všetkých viditeľných aj neviditeľných Svetoch, ktoré existujú v rozličných a mnohoobrazných vesmíroch. Nie je ho možné zobraziť. Je veľký, nepoznateľný zdroj, z ktorého vznikli všetci naši prastarí Svetlí Bohovia. Jeho ochranná sila preteká všetkými tromi svetmi JAV, SLAV, PRAV (! mierne odlišná terminológia !).

BOH-ROD personifikuje množstvo všetkých Svetlých Bohov  a našich Predkov. Je jediný a pomnožný zároveň. Vyšný BOH-ROD je symbolom pokrvného príbuzenstva, materializovaním neporušiteľnosti všetkých Slovanských a Árijských rodov. Ich trvalého a vzájomného pôsobenia medzi sebou. Pri zrode človeka z Veľkej Rasy (sic!) na Midgrad-Zemi sa jeho budúci osud zapisuje do Santií alebo Chartií Boha-RODA. Je ochrancom čertogu Bociana (Busla) vo svarožom kruhu. Odtiaľ pravdepodobne pochádza ľudové rozprávanie pre malé deti, že ich priniesol bocian.

Z uvedeného je zrejmé, teda aspoň pre mňa, že autor Slovansko-Árijských véd vnáša do slovanskej mytológie nové prvky. Nimi sú predovšetkým RASA, nová zvláštna a trochu odlišná terminológia. To len pre zaujímavosť...

To by nateraz bolo o RODovi zhruba tak všetko. V ďalšom pokračovaní sa budem venovať SVAROGovi, predtým však ešte doplním niektoré údaje zo Slovansko-Árijských véd o dvojici najvyšších bohov RA-M-CHOvi, INGLovi a ďalsom RAMCHATovi (nezamieňať za boha RA-M-CHA).

Zdroje:
  1. TÉRA M.: PERUN Bůh Hromovládce 2. vyd. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2017. 382 s. ISBN 978-80-7465-253-0
  2. KUZMIŠÍN, P. W.: Bohovia starých Slovanov. 2. vyd. Bratislava : Eugenika, 2017. 296 s. ISBN 978-80-8100-434-6
  3. KUROVSKIJ, V.: Živa. 2. vyd. Bratislava : Eugenika, 2018. 336 s. ISBN 978-80-8100-420-9
  4. KUROVSKIJ, V.: Jarga. 2. vyd. Bratislava : Eugenika, 2018. 376 s. ISBN 978-80-8100-474-2
  5. KUROVSKIJ, V.: Rodosvit. 1. vyd. Bratislava : Eugenika, 2016. 334 s. ISBN 978-80-8100-455-1
  6. ŠVICKÝ M.Ž: Návrat Slovenov v duchu a slove. 3. vyd. Kokava : DIVA, 2016. 232 s. ISBN 978-80-97155-03-2
  7. CHINEVIČ, A.J.: Slovansko-Árijské védy Kniha štvrtá: Slavianstvo. 1. vyd. TARTARIA, 2017. 305 s. ISBN 978-80-972265-4-1

Predchádzajúca časť: Panteón slovanských bohov I. - Úvod
Nasledujúca časť: Panteón slovanských bohov III. - RA-M-CHA, INGL a RAMCHAT

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára