štvrtok 24. marca 2022

XB-1 2012/5 Druhý dotyk alebo ide sa trochu z kopca

 

XB-1 2012/05

Poviedky v tomto čísle sú subjektívne priemerné až podpriemerné. Svojim obsahom ma nejako nezaujala ani jedna. Snáď len "Sandžív a roboti" aj to predovšetkým len svojim názvom od Iana McDonalda...

Lezli Robin: Androidka ze Zeleného domu | ✮ ✮ ✮  | 13.05.2012

Anne-Droid of Green Gables (2010)

Viem si predstaviť cieľovú skupinu, ktorú táto poviedka môže osloviť: dievča predpubertálneho veku z čias kráľovnej Viktórie, ktoré čaká na svoj prvý bozk :) Poviedka je oblečená do slušivého ničím nepoburujúceho decentného steampunkového kabátika, aby citlivej dušičke ničím neublížila. Autorke očividne chýba skúsenosť s reálnym svetom, ak ho v budúcnosti nadobudne, Annu zo zeleného domu možno nahradí brutálna Nancy vo vysokých čižmách na veľmi vysokých podpätkoch, v koženom korzete z domu pod červenou lampou ...a môžu byť aj tie ozubené kolieska :)

Ian McDonald: Sandžív a roboti: | ✮ ✮ ✮  | 16.05.2012

Sanjeev and Robotwallah (2007)

Anime ani komix s touto tematikou nie je moja káva, išlo to akosi mimo mňa. Mech-roboti vo mne nespôsobujú údiv ani vytrženie.

Napriek svojim rokom, tak akosi u mňa pretrval punkový image, nie ako póza ale ako moja súčasť a v podstate už aj prirodzenosť a nie ako hlavný poznávací znak ale ako jedna z foriem osobnostného prejavu. Poznal som pár sezónnych extrémistov, ktorí sú dnes ctihodní páni s bachorom, klebetné baby, vyžité štetky alebo zodretí chlapi zomletí systémom, preto postavu z príbehu dobre chápem, je jednou z nich.

Poviedka mi pripadala síce trochu premechovaná ale taktiež ako tu už bolo spomenuté, zaujal mal ten kontrast medzi biedou a rozvinutými bojovými technológiami, pár vtipných hlášok a tie indické reálie, označenia a pomenovania nemali chybu :)

Vylar Kaftan: Žiju, miluju tě, uvidíme se v Renu | ✮ ✮  | 17.05.2012

I'm Alive, I Love You, I'll See You in Reno (2010)

Poviedku som čítal o 4. hodine ráno keď už bol kľud a nočná šichta sa blížila k svojmu nezadržateľnému záveru. Možno to bolo mojou čiastočnou ospalosťou, možno obavou z predstavy, že by som sa so svojou bývalou polovičkou mohol stretávať ešte nejakých ďalších tisíc rokov, ...a napokon by nepomohol ani výstrel z plazmovej zbrane do mojej ústnej dutiny, hlavná pointa príbehu zostala mnou hlboko nepochopená :D Ak už sa niečo v budúcnosti realizuje, len nech to nie je to, čo sa spomína v závere poviedky, čierna mora :D

John Barnes: Oceán jako sněhová vločka, šest miliard kilometrů vzdálená | ✮ ✮  | 19.05.2012

An Ocean is a Snowflake, Four Billion Miles Away (2007)

Slabá zápletka, slabý dej, slabá pointa, nevýrazné charaktery, dobrý popis prostredia z kategórie hard. Čo dodať? Ak sú gitary správne rozladené, bicie pripravené na tvrdý nášup, frontman má dostatočnú hladinu alkoholu v krvi a hlasivky pripravené na zdrvujúci protest-song a vtom prídu klyftoni, vypnú prúd a z diaľky sa ozýva len selanka z neďalekej krčmy podfarbená dychovkou, niet času na inšpiráciu. ...teda potenciál by bol, ale chýba iskra, motivácia, fantázia... Poviedka zostala ďaleko za svojimi možnosťami, s takým materiálom o Marse to mohlo byť oveľa lepšie.

Jana Rečková: Ten rok, kdy jsi začaroval kaštany | ✮ ✮  | 22.05.2012

Niektoré autorky než sa vykecajú, spotrebujú tisíc slov. Menej je niekedy viac. Pseudo-intelektuálsky štýl mi nesedí. Sústredenosť kolísala a poviedku som dočítal len so vzopätím všetkých síl a po dočítaní som si vydýchol úľavou :) Tie spomienky na bývalý režim pôsobili klišéovite, už len preto, že v podobnej situácii som bol, a skutočnosť bola oveľa brutálnejšia, už len z tohto dôvodu sa mi tá jej fabulácia zdá slabá, píše očividne o tom, čo pozná z tretej ruky a navyše veľmi naivne. Niektorí českí a slovenskí autori by spravili lepšie, keby sa na tú dobu radšej vykašľali, ale ak majú pocit niečím ospravedlniť svoje pionierske šatky a zväzácke košieľky, nič proti tomu nemám, ale nech si radšej preštudujú hodnoverné zdroje a najlepšie tie priame. Netvrdím, že autorka je zrovna takýto prípad, ale vyznelo to tak.

Vladimír Zábrodský: Bohyně salátu | ✮ ✮  | 22.05.2012

Doposiaľ som si myslel, že češtinu ovládam obstojne, až som narazil na výraz "šnek" (slovensky slimák) :) Zistil som, že ukecané nemusia byť len autorky, ale aj autori. Tie pasáže s náznakmi erotiky mi síce nevadili ale text bol príliš rozvláčny. Taký slabší presolený guláš.

Kristýna Louthanová: Mezi dvěma světy | nehodnotené | 25.05.2012

Poviedku som dočítal a rozhodol som sa ju nehodnotiť. Necítim sa byť kompetentný, aby som vynášal súd nad týmto textom. Poviedka formálne napĺňala atribúty svojho žánru ale tak akosi ma pri nej napadajú tri výrazy: "ružová", "sladká" a "zmrzlinový pohár" :)

Ivan Mls: Bufet U předsunuté hlídky | ✮ ✮ ✮  | 25.05.2012

Poviedka mi pripomenula jeden príbeh od Alfreda Hitchcocka, ktorý sa odohrával v hostinci, svojou humornou formou mala toto očakávanie u čitateľa pravdepodobne aj navodiť, ale nestalo sa, ten koniec je naozaj predvídateľný. Inak nebolo to zlé. Myslím dokonca, že to bolo najlepšie zo sekcie Domácí SF v tomto čísle. Na Stopárovho sprievodcu to ale nemalo, ani zďaleka...

Milan Petrák: Tvorečkové | ✮ ✮  | 25.05.2012

Spočiatku som si myslel, že je to prvotina niektorého školáka a hodnotiť som nechcel ale keďže autor je zrelý muž, hádam moje hodnotenie znesie :) Slabý text, slabá pointa, slabá forma a naviac nič nové pod slnkom ;)

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2012/05. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 5.5.2012. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára