pondelok 21. marca 2022

XB-1 2012/4 Môj prvý dotyk alebo prevažne vo fantasy tónine

 

XB-1 2012/04

Počnúc týmto číslom XB-1-notky sem začínam dávať svoje momentky síce už staršieho dáta a v rôznej kvalite. K základnej orientácii v svetovej a domácej scifi/fantasy poviedkovej tvorbe hádam niekomu prídu vhod.

Docela vydarené číslo. Zo zahraničných poviedok ma zaujala hlavne poviedka Orm Nádherný od Elizabeth Bear svojim netradične poňatým fantasy príbehom, a Vnoření od Gregory Benforda, ktoré mi pripomenulo môjho obľúbeného autora zo sveta Dilvermoonu Raya Aldridgea. Návrat domu od Mike Resnicka vo mne nevyvolal hlbšie dojmy, čo je možno škoda, ale je to tak.

U domácich prác o pár konských dĺžok vedie pred ostatnými noveleta Přátelé začínajúcej autorky Boženy Čechalovej. Trochu vyššie očakávanie som mal od poviedky slovenského autora Marka Pochu Ante Portas Veritas, toto moje očakávanie však nenaplnil aj napriek tomu, že je to očividne dobrý slovný ekvilibrista.

V časopise ma zaujal pomerne obsiahly článok o steampunku, konečne poznám jeho presnú definíciu, históriu aj jeho odnože. Záverom zostáva popriať časopisu: len tak ďalej :) Väčšia vyváženosť kvality poviedok by mu určite prospela ešte viac ;)

Mike Resnick: Návrat domů | ✮ ✮ ✮  | 16.04.2012

The Homecoming (2011)

Tak trochu melancholická poviedka v štýle "návrat strateného syna". Písaná je dobre, ale príbeh a poviedka je dosť slabá. Myslím, že sa nájde viac poviedok lepšej kvality aj od tuzemských autorov na túto tému. Príbeh ma nechytil ani nepresvedčil. Tri hviezdičky dávam len zo sympatií k časopisu XB-1.

Elizabeth Bear: Orm Nádherný | ✮ ✮ ✮ ✮  | 17.04.2012

Orm the Beautiful (2007)

K bytostiam prežívajúcim po smrti veľmi veľkú dôveru nemám. Jedna taká bytosť leží na Červenom námestí v Moskve, tvrdilo sa o nej, že je stále živý. Dnes už spieva len svoju labutiu pieseň. V súzvuku zasa spievajú svoju pieseň draci v tejto poviedke - po smrti, až teda na jedného.

Zo začiatku ma poviedka nijako nezaujala, on aj ten koniec je dosť nejasný pre čitateľa zvyknutého na klasickú fantasy. A tu je ten pes zakopaný, prečo som dal nadpriemerné hodnotenie. Poviedka je líznutá kyberpunkom, svojou formou a hlavne v závere, a to nie je častý jav, ja som sa teda s ním doposiaľ nestretol. Toto bol ten jeden akord v inak absolútnom tichu, ktorý vo mne vyvolal súznenie.

Gregory Albert Benford: Vnoření | ✮ ✮ ✮ ✮  | 22.04.2012

Immersion (1996)

Pozor SPOILER!!! Príbeh dobrý, záver typicky americký s happy endom. Koniec SPOILERU...

*Predchádzajúcu vetu si alternatívne môžeš vložiť za koniec odstavca, ale nie je to podmienkou.

Noveleta síce neprináša nič nové, ale písaná je dobre. Je to taký mix, pripomínajúci mi Asimovovho Sheldona z Nadácie Leonovou sociohistóriou, Avatara a personalizačné cievky z poviedok Raya Aldridgeho. Rozdiel je v tom, že dekadentná spoločnosť u Benforda nežije na planéte vo vzdialenom vesmíre ale na Zemi a napriek docela dobrým opisom akčných scén z pohľadu človeka vnorenom v šimpanzovi tieto nevyznievajú tak realisticky, dravo a naturalisticky ako u Aldridgea. Príbeh mohol byť bezpochyby podaný lepšie, ak by autor trochu zreálnil prostriedky, ktorými sa snaží presvedčiť a oprostil sa od vkusu amerického čitateľa, potom by mohol vydať na docela dobrý román. Napriek tomu, hodnotím ako lepší priemer.

Božena Čechalová: Přátelé | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 23.04.2012

Veľmi dobrá spaceoperka, svojim rozsahom skôr noveleta ako poviedka. Na StarTreky moc nie som, to skôr BSG, ale toto sa mi páčilo. Hlavná hrdinka Mnemo mi pripomínala Starbuck práve z BSG. Trochu mi tam chýbali roboti, kyborgovia a rôzne implantáty :) ale úplne ich vynahradil hutný text s kopou akcie. Príbeh mal v podstate všetko, čo by spaceopera mať mala, plus ako bonus naviac aj pár vtipných hlášok, ktoré ten text odľahčovali. Viac mohla byť rozvinutá problematika okolo "Pekla" a frakcií vo vnútri spoločenstva, to ma tam docela zaujímalo.

Dávam plný počet bodov a autorke držím palce pri písaní ďalších poviedok alebo románu (?)

Ondřej Smetana: Útok lehké jízdy | nehodnotené | 23.04.2012

To akože čo malo byť? :D Autor sa asi vzhliadol vo filme "300" :) Koľko má vlastne rokov, 10? Práve sa dvíham z podlahy, na ktorú som sa pred chvíľou prekotil zo stoličky :) Táto poviedka sa dostala do finále Daidalosu? No nemám slov...

Mark E. Pocha: Ante Portas Veritas | ✮ ✮  | 23.04.2012

Teda až na tú záverečnú pointu nič moc. Autor tu síce žongľuje s výrazmi, vetami a súvetiami ale poviedky, kde je forma očividne uprednostňovaná pred obsahom mi akosi nesedia, napriek autorovej ironickej štylizácii.

Vlado Ríša a kol.: XB-1 2012/04. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 5.4.2012. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára