štvrtok 2. marca 2023

Morgain III: Ohně Azerothu

 

Fires of Azeroth (Ang. 1979)
Fires of Azeroth (Ang. 1979)

Aj na planéte Azeroth je brána obklopená mimozemskými ohňami, ktorú musí Morgain uzavrieť. Obyvateľom tohto pokojného miesta však príchod Morgain a jej vazala Vanyu prináša len skazu a utrpenie, pretože šihuanské hordy, ktoré prenasledujú legendárnu Bielu kráľovnú Morgain, sa jej rozhodli pomstiť a podmaniť si novú krajinu. Na Azerothe vstupuje do hry nový faktor - planéte stále vládne ghalská civilizácia, ktorej sa nedokážu vyrovnať žiadne poznatky ľudskej vedy.

Ohně Azerothu (CZ 1994)
Ohně Azerothu (CZ 1994)

Carolyn Janice Cherryh: Ohně Azerothu | ✮✮✮✮ | 22.10.2017

Fires of Azeroth (1979)

Brána ústiaca do Azerothu vypľuje všetko to, čo do inej brány z minulého zväzku v zanikajúcom Šihuane vošlo. A nie je toho málo. Davy zúfalcov, hordy hrdlorezov prahnúcich po vraždení, ľudí, polovičných aj čistokrvných Ghálov. Azeroth je zem, kde ľudia a zbytky ghálskej civilizácie nažívajú v 1.500 ročnom mieri a navzájom sa tolerujú. Dalo by sa povedať: je to takmer raj. ...až doteraz. Tu sa ocitá aj Morgain spoločne s Vanyom. Tu opäť musia zapečatiť bránu, ktorá má tentoraz tvar ohňov.

Príbeh je to znovu pútavý. Autorkin umiernený feminizmus tentoraz ustupuje do úzadia, keďže väčšina knihy je o Vanyových strastiach po jeho zajatí svojimi nepriateľmi z minulých zväzkov. Dôjde samozrejme aj na Morgain, ale až v poslednej štvrtine knihy. Autorka tu tentoraz opäť niečo prezradí z jej minulosti a podá to tak, že dvakrát múdry z toho nebudeš. Tentokrát sa text nesie v klasickom fantasy duchu, svojou stavbou aj dejom, s prvkami science fantasy, ktoré nie sú okrem začiatku a konca veľmi výrazné. Knižka aj napriek svojmu veku zostáva stále veľmi dobrým čítaním...

Súhrn deja

Brány sú prechody v priestore a čase, ktoré môžu v prípade zneužitia zničiť celé civilizácie. Takéto kataklizmy sa už v minulosti stali, naposledy ghálom, druhu, ktorý kedysi zotročil iné rasy vrátane ľudí. Vedecký úrad Únie vyslal sto mužov a žien na jednosmernú misiu, aby zničili Brány a zavreli ich za sebou počas cestovania z jedného sveta na druhý. Morgain je poslednou preživšou z tejto skupiny.

Vo Vanyovom svete sa proti nim postavila zlá staroveká bytosť, ktorej znalosti o Bránach súperia s Morgaininými. Táto bytosť sa zmocnila tela Chye Roha, Vanyovho bratranca, a potom utiekla cez Bránu Ivrel do krajiny Šihuan. Tam zhromaždila armádu, keď ľuďom a polokrvným ghálom sľubovala cestu z ich umierajúceho sveta. Morgain stálo všetku ľstivosť, aby si spolu s Vanyom vynútila prechod cez ňu a Bránu Šihuanu do tretieho sveta, nedokázali však Rohovi zabrániť, aby ich so svojimi silami nasledoval.

Keďže sú dvaja proti ohromnej presile, musia utiecť do lesov Azerothu a nájsť útočisko u priateľských dedinčanov. Nakoniec domorodci zavolajú svojho ghálskeho pána a prosia ho o radu. Morgain sa stretne s Merirom, pánom Shathanu, a dostane neochotné povolenie cestovať, kam chce.

Invázna armáda prichádza cez Hlavnú bránu. Morgain sa vydá do Nehminu, kde sa nachádza ovládanie Brány, ale cestou ich napadnú. Je vážne zranená, ale podarí sa jej utiecť. Vanya zajmú ľudia vedení Fwarom, ktorý má voči nemu zášť. Skôr než ho stihnú príliš mučiť, Vanya sa zmocnia ghálovia, ktorým vadí Rohova moc nad nimi. Chcú akékoľvek informácie o Bráne, ktoré by zajatec mohol mať. Roh je však informovaný a svojho bratranca zachráni.

Vanya nájde tábor hlboko rozdelený: Fwarovi bojovníci, ktorých nenávidia početnejší ľudia z močiarov, obe skupiny zasa nenávidia a opovrhujú ghálmi, ktorých vedie Hetharu, ale sami sú rozdelení na frakcie. Roh si sotva udržiava kontrolu nad poddanými vďaka svojim znalostiam Brány alebo Ohňa, ako sa v tomto svete brána nazýva. Keďže Roh vie, že situácia je nestabilná, pokúsi sa potichu odísť s Vanyom a Fwarovou skupinou, ale ghálovia sú varovaní a prenasledujú ich. Je to tesný súboj, ale niektorí z nich sa dostanú do úkrytu v lese, kde Roh a Vanya pošlú tých pár bojovníkov, ktorých ghál ešte nechytil.

Vanya vedie Roha k Merirovi, ale pán Šatanu nemá o Morgain žiadne správy. Merir rozhodne, že musia ísť do Nehminu po odpovede. Tam Vanya nájde Morgain, ktorá sa zotavuje z takmer smrteľných zranení. Strážcovia Nehminu ignorovali jej rady, nedôverovali jej motívom a teraz sú v obkľúčení. Morgain ich konečne prinúti uvedomiť si nielen bezprostredné nebezpečenstvo, ale aj stále prítomné pokušenie moci Brány. Súhlasia, že ju po jej odchode s Vanyom zatvoria, hoci je ich hlavnou obranou pred hordou.

Pred odchodom Morgain ponúkne svoju pomoc proti ich spoločnému nepriateľovi. V zúfalom boji Hetharu a Shiena, jeho hlavného rivala ghála, zabijú. Keďže Fwar je už mŕtvy, nepriateľ zostáva bez vodcu; jednotlivé frakcie sa nečakane obrátia proti sebe, čím hrozba končí.

Zostáva len Roh, ktorý bude Morgain robiť problémy. Aj keď sa brány uzavrú, môže ich znovu aktivovať. Vanya na vlastnej koži zistil, že Roh, ktorého poznal a obdivoval, nebol zabitý, keď sa bytosť zmocnila jeho tela. Postupne sa tento Roh opäť dostal ku kontrole nad svojim telom, alebo aspoň Vanya tomu verí. Morgain o tom nie je celkom presvedčená, ale dovolí, aby Roh zostal nažive (hoci pod dohľadom), keď spolu s Vanyom opustia Azeroth.

V epilógu Rohov luk uložia dvaja obyvatelia Azerothu (vrátane muža, s ktorým sa Vanya ako dieťa spriatelil) k deaktivovanej Bráne, čo dokazuje, že Roh zostal pod kontrolou až do svojej smrti.

CHERRYH, C. J.: Ohně Azerothu. 1. vyd. Břeclav : Amos, 1994. 276 s.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára