sobota 6. júla 2024

XB-1 2019/4 Keď cena nezodpovedá kvalite alebo ako som skúsol toto číslo...

 

XB-1 2019/04
XB-1 2019/04

Opäť číslo, ktoré ma nejako veľmi nenadchlo. Nemôžem tu vypichnúť ani jednu poviedku, keďže subjektívne priemerné hodnoty u mňa neprekročila ani jedna. Publicistika si udržiava tradične dobrú úroveň, tá do tohto hodnotenia nespadá, takže dnes len toľko...

Sean McMullen: Parogotik | ✮✮✮ | 21.04.2019

Steamgothic (2012)

Steampunk z tejto poviedky robia hlavne ikonické predmety ako napr. oblečenie, lietadlo a hlavne ten trochu nelogický záver. Opis toho, kto mal čo oblečené ma už trochu štval. Pripomenulo mi to dávne punkové časy a víkenďákov, ktorí sa nahodili na koncert a bežne sekali latinu. Steampunkové prostredie mi tu akosi chýbalo. V súvislosti s touto poviedkou ma napadá: dá sa spätne meniť história? V takom Star Treku to síce ide, ale aj v tom prípade sa najskôr treba v tom predmetnom čase nachádzať, alebo aspoň v čase, ktorý predchádza kľúčovým udalostiam, čo nie je prípad tejto poviedky. Teda autor tu napasoval alternatívnu históriu v štýle Deus ex machina, len aby mu to nejako žánrovo sadlo.

Poviedka pritom vôbec nebola zlá a bez toho steampunkového klišé by bola hádam ešte lepšia. Otázkou je, do akej miery by bola v tom prípade originálna...

James Patrick Kelly: Vesmírná rodina | ✮✮✮ | 26.04.2019

Grace’s Family (2018)

Nebyť toho celkového vyznenia a určitej pomerne nereálnej perspektívy ľudstva, šiel by som s hodnotením ešte viac dolu. Okresaný príbeh až na dreň totiž nie je ničím nový. Vzťah umelej inteligencie a človeka tu už bol nespočetne-krát, tentokrát to bolo naviac pomerne hutné mlátenie prázdnej slamy. Ak si doposiaľ nič podobné nečítal a nezakladáš si na akcii, budeš hádam aj spokojný...

Dodatočne zisťujem, že od autora mám prečítané dve ďalšie poviedky. Ale ako Plus mínus, tak Odkonáno sú podobného razenia a veľmi ma nepresvedčili...

Lukáš Hrdlička: Hrdinové z linky číslo 22 | ✮✮ | 30.04.2019

Po jednom nevydarenom experimente sa prekryjú dve reality. Poviedka určená pražákom, tramvajákom a paričom Warcraftu. Pre mňa bolo dosť úmorné sledovať celú trasu linky číslo 22, keď na každej zastávke sa robilo to isté. Útočila tu horda kreatúr a fantasy bytostí a bránila sa hŕstka statočných cestujúcich, ktorí tie kreatúry kosili. Autor poňal poviedku v odľahčenom akčnom tóne a ako hold všetkým pražským tramvajákom (vodičom električky)...

Vladimír Zábrodský: Jejím domem vedla cesta | ✮✮✮ | 30.04.2019

Jedna z tých lepších autorových poviedok. Jej konzistencia bola dobrá napriek typickému rukopisu, ktorým pán Zábrodský nezaprie svoj štýl. Text obsahoval hororové prvky aj prvky so sexuálnym podtextom, tie sú hádam v každom jeho texte, takže nič nové pod slnkom...

Tentokrát to nie je žiadny guláš, ale sústredenosť si text vyžaduje, keďže autor tu preskakuje z osoby na osobu a časová nadväznosť tiež nie je lineárna. O čom sa v texte pojednávalo, som zistil až v samotnom závere. Pre plné pochopenie by som si mal poviedku prečítať ešte aspoň jedenkrát, alebo radšej nie...

Radovan Kolbaba: Tajemství velkorodu | ✮✮✮ | 30.04.2019

Akcia, akcia a znovu akcia! Z posthumánnej budúcnosti. Text ako zo sci-fi seriálu. Pripomenul mi nedávno dopozeraný Altered Carbon. Teda bohatí sa vždy budú snažiť o nesmrteľnosť na úkor tých ostatných. Našťastie aspoň v takejto podobe sa im má kto postaviť. Je to postava, ktorá to dá všetko dolu...

Pre milovníkov akcie veľmi dobrý text a dobre napísaný. Nie je však veľmi originálny. Napriek tomu, podobných počinov so silnou individualitou v hlavnej úlohe, nikdy nie je dosť...

Vojtěch Mička: Radiátor 1 | ✮ | 30.04.2019

Vedci ako väzni vo vesmírnej lodi? Toto bolo akosi čudne písané a úplne som to nepochopil. Našťastie to nebolo dlhé...

Milan Pohl: Výsadek | ✮✮ | 30.04.2019

Netuším, či to malo nejakú logiku ale pointa sa tomuto kratučkému textu uprieť nedá...

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2019/04. Praha : Časopis XB1, s.r.o., 2.4.2019. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára