pondelok 6. júna 2022

XB-1 2013/8 Zápas Dvojok s Augustínom domácej proveniencie proti zahraničnej tvorbe 2:1

 

XB-1 2013/08

Úroveň mierne nadpriemerného čísla dvíha Paul Cornell so svojou poviedkou Jeden z našich mizerů se pohřešuje... Akčný Augustín od Hanuša Seinera sa pridáva k vybraným klenotom. Obe poviedky však tromfnú Dvojky od Jakuba Raidu...

Kij Johnson: Dvacet šest opic. A taky prázdnota | ✮✮ | 07.08.2014

26 Monkeys, Also the Abyss (2008)

Malo to síce hlavu aj pätu, nechýbala tomu myšlienka, bolo to krátke. Ale viac "ako" a "kam", mi v hlave vŕta "prečo" sa táto poviedka u mňa minula účinkom? Ak sa udeľujú určité prestížne ceny, podľa akých kritérií? Stačí, ak v porote sedí milovník zvierat? Tie opice sú predsa roztomilé. Roztomilejšie ako nejaká dystopia. Napĺňajú aj ctení porotcovia nejaké kvóty? V čom teda bola táto poviedka prelomová? Možno je chyba vo mne, možno som len ignorant a barbar. U mňa teda slabý priemer.

Daryl Gregory: Zpráva z továrny na žvýkačky | ✮✮✮ | 13.08.2014

Message from the Bubblegum Factory (2010)

Túto poviedku by si mohli vychutnať znalci komixového žánru o superhrdinoch. Tým, čo sú obrázkami s bublinami doposiaľ nedotknutí asi veľa neprinesie a budú sa v texte strácať. Osobne tomuto typu konzumnej literatúry veľmi neholdujem, napriek tomu hodnotím túto poviedku ako dobrú, ani nie tak kvôli deju alebo postavám, ale za to spracovanie.

Prínosom je aj to, že nie je úplne jasné, za ktorú stranu bude kopať práve formujúci sa tím, teda či je to strana dobra alebo zla. Ono tie termíny vyznievajú dosť nepatrične vo svete, v ktorom sa zdá byť všetko relatívne. Nemohol som si nepovšimnúť jednu sarkastickú poznámku smerom k Veľkému bratovi, čo vzhľadom na dobu vzniku textu vyznieva dosť vizionársky.

Charlie Jane Anders: Šest měsíců, tři dny | ✮✮✮ | 25.03.2016

Six Months, Three Days (2011)

Nechápem, prečo je v posledných rokoch také módne pchať všade pop-kultúrne odkazy. Vzťahy dvoch jasnovidcov sú síce pekná vec ale tento text je skôr určený nežným polovičkám, ktorým ide predovšetkým o tie vzťahy.

Paul Cornell: Jeden z našich mizerů se pohřešuje... | ✮✮✮✮ | 28.03.2016

One of Our Bastards is Missing (2009)

Druhý príbeh z alternatívnej reality, kde svetu vládnu mocnosti 19. storočia v technologicky vyspelej spoločnosti, o agentovi Hamiltonovi, bol o dosť akčnejší a pútavejší. Poviedku som čítal s dosť veľkým časovým odstupom od predošlej pod názvom: Catherine Dreweová, takže mi chvíľu trvalo než som sa zorientoval. Dosť sa tu experimentuje so zakrivením priestoru, implantátmi(?), nanotechnológiou(?).

U mňa veľmi dobré.

Jakub Raida: Dvojky | ✮✮✮✮✮ | 28.03.2016

Dosť ma prekvapuje také nízke hodnotenie poviedky (novelety?) na rôznych webových portáloch. Ja som bol poviedkou uchvátený, čo uchvátený, bol to riadny nárez :) Jedno vedomie - dve telá, originálne poňatie matrixu, nechýbajú hlbšie filozofické úvahy o bytí, podávané nenásilnou formou, štipka ekšn, koncept a spracovanie na jednotku. Veľmi rád by som si prečítal poviedku v pôvodnej dĺžke, keď ako vyplynulo z diskusií, zverejnená verzia bola krátená.

U mňa plný počet hviezd a to som so skoršou autorovou poviedkou Motýli nebol bohvieako spokojný. Táto mi spravila chuť, ale ako tak pozerám na jeho tvorbu, autor to asi zabalil. Dúfam, že sa mýlim...

Jana Rečková: Já, geront | ✮ | 29.03.2016

Tapeta ako hrom. Stačí si pozrieť ilustráciu k poviedke a všetko je v podstate jasné. Smutné je, že autorka vie písať a text bol remeselne zvládnutý na dobrej úrovni. Pripadalo mi to však ako klišé. Klišé z bežného života, klišé z blbej nálady, klišé z viet, obsahovo totožných, idúcich hneď za sebou. Text mi pripadal ako generovaný, nie však počítačom ale autorkinou mysľou avšak bez invencie. O absencii fantastického motívu už radšej pomlčím.

Ako brak som to neoznačil len preto, lebo poviedka si to nezaslúži, niekedy totiž aj brak písaný s invenciou môže zaujať viac...

Ivan Mls: Pojedete na Mars? | ✮✮✮ | 29.03.2016

Pomerne vtipná a svieža poviedka. Stále aktuálnejšie otázky dneška v sci-fi kabáte. Myslím, že sa autor dosť trafil a to sú už takmer 3 roky od jej publikovania. Nemôžem si napriek tomu pomôcť, ale aj v tejto poviedke cítim tú pachuť klišéovitosti. Inak, dobré...

Hanuš Seiner: Augustin | ✮✮✮✮ | 29.03.2016

Abnormálne dobrá krátka vypaľovačka, nič viac, len trochu antropomorfizovaná. Pulp vo svojom vyššom leveli. Autor sa na nič nehrá, len odpáli pár rán od boku z koltov zavesených proklatě nízko, spraví ti dieru medzi oči, povie pár hlbokých právd a pomaly odkráča pustou ulicou.

Tá čeština bola nejaká divná, nie? Vhodné ako odporúčané čítanie pre mládež, až prídu osnovy, ak teda prídu, ku Gustávovi Husákovi :D 

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2013/08. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 2.8.2013. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára