utorok 31. januára 2023

XB-1 2015/10 Psí mesiac a Stopy v piesku v hororovom čísle...

 

XB-1 2015/10

Priemerné hororové číslo, ktorého najlepším počinom je obálka. Po dlhšom čase u mňa neprepadla ani jedna poviedka, a to oceňujem. Ďalším aspektom u mňa je, že domáce poviedky tentoraz hodnotovo porazili tie zahraničné od zavedených autorov. Tou najlepšou bola baladická poviedka od Zuzany Komprdovej: Stopy v písku, v tesnom závese za ňou nasledovaná mikro-poviedkou Psí měsíc od Boženy Čechalovej. Z tých zahraničných stojí za zmienku Skládací muž od Landsdalea.

Brian Hodge: S odkazem na mistra Suna | ✮✮✮ | 09.09.2017

With Acknowledgments to Sun Tzu (2003)

Nejaký čas som rozmýšľal, za čo dostala táto inak kvalitne napísaná poviedka o hrôzach vojnových konfliktov to ocenenie. Potom mi to docvaklo. Čo sa to díva fotografovi cez rameno? Je to len pocit? Niečo len tušené? Alebo niečo konkrétne? Čo robí z ľudí netvorov?

Poviedka len naznačuje čosi desivé na pozadí konkrétnych realistických obrazov. Nemôžem si pomôcť, ale mám dojem, že pri oceňovaní poviedky nešlo až tak o tú fantasknú črtu ale predovšetkým o jej protivojnový odkaz, čo síce môže patriť do žánru, ale nie ako ústredný motív. Žeby sa aj v hororovom podžánry fantastickej literatúry formovala nejaká Nová vlna ako kedysi v prípade Science Fiction?

Lucy A. Snyder: Magdala Amygdala | ✮✮✮ | 09.09.2017

Magdala Amygdala (2012)

Dobrá a pútavá (teoreticky) hororová poviedka s efektným až apokalyptickým sci-fi záverom písaná z pohľadu ženy infikovanej zombie vírusom tretej kategórie a opis jej prerodu v niečo, čo by malo byť pravdepodobne ďalším evolučným prerodom ľudstva... Až na pár nechutností však poviedka u mňa nevyvolala ani náznak strachu, hrôzy alebo mrazenia...

Joe R. Lansdale: Skládací muž | ✮✮✮ | 09.09.2017

The Folding Man (2010)

Jediná poviedka spomedzi zahraničných z tohto hororového čísla XB-1, ktorá by sa mohla klasifikovať ako horor. Je to horor z ktorého však opäť nemrazí. Áno nachádza sa tu pár efektných prvkov ako skladací muž (kovové monštrum), fakujúce jeptišky ako prisluhovačky temnoty, temný vták, kopec mäsa a akcie. Ale ako už bolo písané v tomto čísle časopisu, (myslím že to bol príhovor p. Ríšu) najviac mrazí neznámo, niečo iba tušené. V tejto poviedke veľa priestoru na to tušenie nemáš, pred očami sa ti odvíja príbeh so všetkými detailmi, pestrých farbách a kopcom efektov. Takže nie, nemrazilo ma to...

Gary A. Braunbeck: A potom přijde chodba… | ✮✮✮ | 09.09.2017

Afterward, There Will Be a Hallway (2007)

Na myseľ mi prišiel pri čítaní tejto poviedky melodramatický film Duch s Patrickom Swayze-om. Až na to, že sa v texte vyskytujú duchovia, ktorých vidí len hlavný hrdina, nič hororové na ňom nie je. Je to skôr melancholický text o samote, pochopení, odpúšťaní a zbližovaní. Mainstream ako vyšitý. Kvalitný citlivý príbeh, ale pod hororom si predstavujem niečo iné. Opäť pomerne nevhodne vybraná poviedka do hororového čísla...

Zuzana Komprdová: Stopy v písku | ✮✮✮✮ | 15.09.2017

Autorkin jazyk bol naozaj ukážkový, poetický, v duchu starých majstrov ako napr. HPL. Poviedka bola atmosférická a veľmi príťažlivá, vyložene síce nedesila ale dokázala ma priklincovať ku stoličke napriek tomu, že nie som nejakým fanúšikom hororov.

Je tu prastaré zlo, tmavé a temné hlbiny, dievčatko so šupinami na častiach tela, ktorého jeden z rodičov určite nie je človek... Jednoznačne najlepšia poviedka tohto čísla časopisu. Ak niekto preskakuje domácu scénu, v tomto prípade určite pochybil...

Lucie Lukačovičová: „La Sedienta“ | ✮✮✮ | 15.09.2017

Tematicky úplne inde položená poviedka ako bola téma tohto hororového čísla. Z westernov a indiánok som už síce vyrástol, ale autorka tu tento žáner obohatila aspoň o futuristickú steam-punkovú obrovskú širokorozchodnú lokomotívu. Vyslovene som to nepočítal, ale pri tých prestrelkách a bodnutiach padlo, sa mi zdá, viac mŕtvol ako bol počet osôb, ktoré poviedka obsahovala. Dobre, pár mŕtvoliek naviac nikdy nie je na škodu. Ako oddychovka to však ušlo...

Božena Čechalová: Psí měsíc | ✮✮✮✮ | 15.09.2017

Veľmi dobrá mikro-poviedka o inteligentných zvieratách a ich telekynetických schopnostiach. Ak sa raz odohraje súbeh udalostí, ako pokusy na zvieratách, zlá nálada, nespavosť a mesiac bude svietiť tou správnou intenzitou, môže sa udiať niečo, čo si niekto odserie ... a v globálnom merítku... Tradične veľmi dobrá poviedka od tejto autorky.

Pavel Urban: Gentleman naruby | ✮✮✮ | 15.09.2017

Bol som pripravený na horor v štýle military :) ... a ono je to v štýle klasiky. U tohto autora som zvyknutý na iné kúsky ale tentoraz sa pomerne trafil aj napriek tomu, že to nebolo dávkované z rýchlopalnej zbrane v rukách amerického mariňáka. Krátky horor spĺňajúci svoje atribúty, a tak to má byť...

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2015/10. Praha : Časopis XB1, s.r.o., 6.10.2015. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára