utorok 18. októbra 2022

XB-1 2014/12 Odleť domov do Domu cez ulicu...

 

XB-1 2014/12
XB-1 2014/12

Celkovo priemerné číslo, ale... Je v ňom šialene dobrá poviedka od Suzanne Palmer Odleť domů o individualizme konfrontovanom s korporátnym klérofašizmom. Radosť mi spravila aj ďalšia poviedka zo sveta 32 od Petry Kubátovej pod názvom Dům přes ulici...

Mike Resnick: Jó MacDonald ten si žil | ✮✮✮ | 28.06.2017

Old MacDonald Had a Farm (2001)

O tom, že človek si dokáže podpíliť konár sám pod sebou ťa v tejto poviedke uistí aj tento autor. Pomocou genetického inžinierstva vyrieš potravinovú krízu celého ľudstva. Teda tvor, ktorý sa dá skonzumovať takmer celý, ktorý sa rýchlo a hojne rozmnožuje, pričom náklady na jeho vykŕmenie nie sú príliš veľké by mal byť v pohode ... až do chvíle, kým ti nepovie "pohladkaj ma"...

Téma o roztomilých a rýchlo sa množiacich tvoroch tu už bola niekoľkokrát v textovej aj filmovej podobe, Resnick ju trochu upravil a pozrel sa na ňu pod trochu iným uhlom. Napriek tomu lepšie ako dobré to u mňa nebolo...

Paul Cornell: Kodaňská interpretace | ✮✮✮ | 29.06.2017

The Copenhagen Interpretation (2011)

Alternatívna realita, svetové mocnosti 19. storočia, vyspelé technológie, zakrivenia priestoru, politicko-mocenská rovnováha a zvláštny agent. Dianie v tomto autorovom svete tu nadväzuje na jeho predošlé dve poviedky: Catherine Dreweová a Jeden z našich mizerů se pohřešuje. Pričom tá druhá zmienená sa mi zdala byť o čosi pútavejšia a lepšia. Kodaňská interpretace u mňa opäť klesla do priemerných hodnôt. Trpí totiž čiastočnou neprehľadnosťou a prekombinovanosťou v subjektívnej rovine, je dosť možné, že moje mozgové závity sú už dosť opotrebované a zišlo by sa ich trochu prerezať závitnicou. Jednoducho tento alternatívny svet mi akosi nesedí po estetickej ani zážitkovej stránke...

Suzanne Palmer: Odleť domů | ✮✮✮✮✮ | 29.06.2017

Fly Away Home (2014)

Silný individualizmus v konfrontácii s korporátnym klérofašizmom v brutálne silnej kakofónii tónov v tejto balade sa podobajúcej textovej skladbe, ktorá dáva na frak všetkým autoritám a autoritárom. Ak by som bol fašistom, túto poviedku by som zaradil na čiernu listinu a autorka by skončila asi pred niektorým múrom, jednoducho neakceptovateľné... Text je o žene, ktorá sa postaví na jednej ťažiarskej planéte proti korporátnemu systému, ktorý považuje ženy za nádoby na plodenie a rukami sa živiacich mužov za otrokov a výrobné nástroje, proti systému, ktorý fyzicky likviduje svojich oponentov. Poviedka je veľmi aktuálna aj preto, lebo osvetľuje, prečo sa niekto podujme vykonať to, čo hlavná hrdinka.

Dávam 20 hviezd bez ohľadu na to, že mi to hodnotiaci systém neumožňuje :) Škoda, že autorke vyšla len jedna preložená poviedka.

Jana Rečková: Vánoční autobus | brak | 29.06.2017

Tak opäť jeden unikát, čo som nedokázal súvisle a celý skúsnuť. Je to o akomsi predvianočnom nákupe dôchodcov, plný klišéovitých viet a výrazov. Asi od štvrtiny som to začal vzdávať a preskakoval som najskôr jednotlivé odstavce a keď som videl, že sa to nikam nehýbe, pozrel som koniec a ono to fakt bola len strata času.

Minule som autorke pridal niečo aspoň za profesionalitu s vedomím, že je to ostrieľaná autorka, tentoraz si však nezaslúži ani to. Ak sa niečo tvári ako blbosť, vyzerá to ako blbosť, tak to blbosť je. Bez urážky, pani autorka.

David Šenk: Srdce ledu | ✮✮✮ | 30.06.2017

Trochu akčná a trochu military short-story o tom, ako pozemšťania bezprácne k lepšiemu pohonu lodí prišli, zdanlivo nepriateľskej vesmírnej rase a o tom, že ak do niečoho spadneš, cesta von nemusí byť tá najkratšia... Typicky odpočinkové čítanie ktoré neurazí...

Vladimír Zábrodský: Xusingar | ✮✮ | 30.06.2017

Autor ani v tejto poviedke nezaprie svoj štýl kvetnatých viet ale na rozdiel od jeho predchádzajúcich poviedok vykazuje táto veľmi slušnú konzistenciu a lineárnosť. Celý text sa nesie v štýle etno sci-fi. Okrem jedného mimozemšťana, ktorý predurčuje príslušnosť poviedky k žánru, ťažiskom príbehu sú tu ľudožrúti a popis ich bežného a sexuálneho, hlavne toho sexuálneho života, zvykov a domácej kuchyne...

Nevravím, že ten text bol zlý, ale na cestopisy akosi nie som...

Jaroslav Kolůch: Na křídlech hlavolamu | ✮ | 30.06.2017

Brno, cestovanie v čase, ježko v klietke, rubikova kocka, gulička, brnenský vedátor a Maďar hovoriaci po slovensky :) Tak to sú ingrediencie z ktorých autor namiešal túto humoresku. Ak by to bolo písané brnenským dialektom, mohlo z toho byť čosi viac ;)

Petra Kubátová: Dům přes ulici | ✮✮✮✮ | 30.06.2017

Pamätám si ešte pecku pod názvom "32", ktorá nemala chybu a jej ďalšie pokračovania. Toto je ďalší čriepok z autorkou vytvoreného post-katastrofického sveta. Čitateľ nepoznajúci súvislosti asi text veľmi nezhodnotí, ale tomu, čo čítal autorkine staršie práce asi viac vecí docvakne. Tento príbeh o lekárovi, bordeli, zranenom policajtovi a gete sa na prvý pohľad javí ako jednoduchý, pre autorkinho fanúšika však má zvláštne fluidum a čaro. Dal by som aj všetky hviezdy ale "32" zostáva tridsať dvojkou numero uno...

 RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2014/12. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 4.12.2014. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára