sobota 2. apríla 2022

XB-1 2012/8 Labúžo

 

XB-1 2012/08

Toto číslo hodnotím ako vynikajúce, keďže počet kvalitných poviedok tu prevyšoval počet tých menej kvalitných (subjektívne prosím) a vychádza mi vzhľadom na doposiaľ prečítané čísla, že z tohto dôvodu si takéto hodnotenie zaslúži.

Označenie TOP si tu zaslúžia predovšetkým dve poviedky. Jedna zahraničná a jedna česká. Tou zahraničnou je citmi podfarbená Neboť delirium lásky sužuje rozpolcenou mysl od Mercuria Riveru a tou českou post-apokalyptická smršť pod názvom 32 z pera Petry Kubátovej... 

Mercurio D. Rivera: Neboť delirium lásky sužuje rozpolcenou mysl | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 29.06.2013

For Love's Delirium Haunts the Fractured Mind (2011)

Sheena is a Punk Rocker je song od klasickej punkovej kapely Ramones. Sheena je Punk a preto na ňu feromóny tak neúčinkujú ako na Joriandera v tejto poviedke, lebo ten je pre zmenu Wergen. Obaja majú niečo spoločné, sú iní. Na rozdiel od Sheeny, ktorá je iná vo filozofickej rovine, je Joriander iný fyzicky. Je príslušníkom rozvinutejšej rasy, ktorá má tú smolu, že je feromónmi až priveľmi ovplyvnená a necháva sa dobrovoľne zotročiť ľuďmi.

Sheena nejde surfovať s ostatnými teenagermi, lebo je Punk, to Joriander by kľudne šiel aj s obojkom na krku a v ženskej bielizni kľačiačky ako sexuálny otrok pred svojou veliteľkou s bičíkom v čižmách na vysokých podpätkoch a korzete.

Ak chce Sheena vidieť ľudí krásnych, tak si niečo šľahne. To Jorianderovi po šľahnutí sa otvoria oči a uvidí krutú realitu, škoda že to funguje len dočasne. Ale časy sa menia, tak ako je dočasný stav po šľahu, je dočasný aj daný stav, lebo niektorí Wergeni majú oči otvorené trochu dlhšie... Veľmi dobré čítanie.

Ian McDonald: Kyle potkává řeku | ✮ ✮ ✮ ✮  | 29.06.2013

Kyle Meets the River (2006)

Viac ako nejaký príbeh ma zaujal v tejto poviedke popis Indie ako by mohla v budúcnosti vyzerať. Videná je očami chlapca izolovaného v chránenom prostredí, ktorého vnemy sú konfrontované na jednej strane svetmi vo virtuálnej realite a na strane druhej realitou Indie spoza múru jeho mesta, počas jeho krátkeho výletu.

Allen M. Steele: „… kam se i andělé bojí vstoupit“ | ✮ ✮ ✮ ✮  | 30.06.2013

". . . Where Angels Fear to Tread" (1997)

Tak takéto môžem. Vyššie spomenutá nezrovnalosť v časovom údaji mi nepríde nelogická keďže tých ciest z budúcnosti do minulosti je podniknutých už asi dosť veľa a každá aspoň sčasti ovplyvnila tú ktorú realitu, vyplýva to aj zo samotného deja aj z údaju o existencii leteckej základne v realite, v ktorej sa cestovatelia nachádzajú a ktorá už mala byť desať rokov zatvorená v realite z ktorej vyštartovali. Z ktorej reality cestovatelia sú, je z tohto pohľadu nepodstatné.

Nelogickosť som spočiatku videl vo vypadnutých minciach z telefónneho automatu. Keď som sa nad tým zamyslel, až také nelogické to byť nemuselo, keďže ten automat nebol asi veľmi používaný a mohli sa v ňom nachádzať iba mince vložené našim cestovateľom.

Noveletka bola písaná veľmi pútavo v štýle klasických majstrov žánru a zhltol som ju jedným sústom. Dal by som možno aj plný počet hviezd ale nechal som si radšej ešte rezervu pre skutočnú klasiku.

Jan Pacas: Deset deka sebelásky | ✮ ✮  | 30.06.2013

Zdalo sa mi to byť trochu povrchné. Nimranie sa vo vlastných aj druhých citoch a pocitoch nie je moja šálka kávy. To fantastično tu bolo akosi naviac a viac mi prekážalo ako prispievalo k pochopeniu. Poviedka mohla byť kľudne kratšia a vhodnejšia viac na blog ako do žánrového magazínu. Ak by autor viac rozviedol techniku distribúcie alebo použil viac dekadencie resp. rozvinul erotické pasáže (to by ale bolo asi už o čomsi inom) voči dĺžke by som nič nenamietal, takto mi to pripadalo - ani mačka - ani myš.

Petra Kubátová: 32 | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 30.06.2013

Štýl, svet, obrazy, silné momenty - bola to skrátka báseň. čo báseň? To neboli slová ale totálna paľba zo zbraní ťažkého kalibru. Chce to nejaké pokračovanie, niečo viac z tohto sveta. Ak som jednu z poviedok Pani Autorky zvozil, túto musím vyzdvihnúť do nebeských výšin. Pravdu má samozrejme David a jedine on, go, go, go!!!

Petra Štarková: SEIF | ✮ ✮  | 30.06.2013

Poviedka sa mi zdala akási nevyrovnaná, nesúrodá a pozliepaná. Celý čas som sa nudil ako vôl a čakal som na to čo príde. Neprišlo nič, len absolútne nepochopiteľný a zdrvujúci záver. V niektorých momentoch bolo aj pár náznakov pokusu o humor, ale veľmi chabých, čo sa mi zdá na lepšie hodnotenie dosť málo, aj tak už trochu nadhodnocujem.

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2012/08. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 5.8.2012. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára