streda 20. apríla 2022

XB-1 2012/12 Veľmi dobré číslo s vyrovnanou kvalitou poviedok

 

XB-1 2012/12

Žiadne terno sa v tomto čísle síce nekonalo, zato poviedky sú svojou kvalitou vzácne vyrovnané až teda na dve z domácej produkcie. Takmer by som zabudol, jedna poviedka spomedzi ostatných mi trochu viac zarezonovala: Dolly od Elizabeth Bear. Ale ako Lavie Tidhar, Jason Sanford či Aliette de Bodard zo zahraničných tak Božena Čechalová a Jan Novák z domácich autorov nesklamali...  

Lavie Tidhar: Aféra Šangri-la | ✮ ✮ ✮ ✮  | 23.07.2013

The Shangri-La Affair (2009)

Je to druhá autorova poviedka, ktorú som od neho čítal. Napriek tomu že Vůně pomerančovníků sa mi páčila o čosi viac, bol som spokojný aj s touto. Prostredie vie autor popísať na výbornú s tým, že ťa priamo doň vtiahne. Tie fantastické kulisy sú už poslabšie a akosi navyše, ale tiež ujdú. Pointa veľmi dobrá.

Nemôžem si pomôcť, ale táto poviedka mi evokuje určité asociácie na knihu od Harryho Thürka: Tiger zo Šangri La. Je to tiež o vojnovom konflikte, v približne tých istých končinách len v rozdielnom čase.

Elizabeth Bear: Dolly | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 24.07.2013

Dolly (2011)

Na rozdiel od rôznych iných komentárov ma poviedka bavila. Aj keď Dolly bola pôvodne nejaká koza, nie? Je to taký vylepšený Asimov, trochu obohatený o emócie a ženský rozmer. Nemyslím tým nejaký uslintaný ľúbostný príbeh ale jednoducho poľudštenie. Asimov bol v tomto ohľade dosť suchý, aj keď jeho romány a poviedky o robotoch boli emočne trochu vyššie postavené ako jeho ostatné diela. Ak chcela autorka napísať niečo v duchu klasiky, myslím že sa jej to podarilo.

Jason Sanford: Odsouzeni snít | ✮ ✮ ✮ ✮  | 24.07.2013

The Ever-Dreaming Verdict of Plagues (2011)

Svojou úrovňou ani akčnosťou to nedosahovalo kvalitu Aldridgeho animálnej planiny zo sveta Dilvermoonu, teda v podstate nič nové. Na rozdiel od Aldridgea, ktorý je ľudský vo svojej drsnosti a na nič sa nehrá, Sanford sa snaží byť intelektuálne trochu vyššie a cítiť u neho náznaky určitého kaviarenského humanizmu a ľudskosť viac deklarovanú ako skutočnú. Zo vzájomného súboja by ale u mňa vyšiel víťazne určite Aldridge.

Aliette de Bodard: Rozptýleni podél řeky nebes | ✮ ✮ ✮ ✮  | 24.07.2013

Scattered Along the River of Heaven (2012)

Na túto poviedku z tohto čísla som bol najviac zvedavý, hlavne pod dojmom predchádzajúcej autorkinej poviedky Stín nad řádem Jaguára, ktorá vo mne zanechala veľmi dobrý dojem. Moje očakávania boli naplnené čiastočne. Akcia sa nekoná. Autorka tu rozohráva príbeh bohatý predovšetkým v rovine citov a filozofickej. Nemyslím tým filozofické a politicky zafarbené kidy ale jedná sa skôr o filozofiu života líznutú taoizmom (?) A robí to veľmi dobre. ... a tie červy, prečo nie? Červy alebo čipy - prašť jak uhoď...

Jana Rečková: Hřbitovní dialekty | ✮ ✮  | 25.07.2013

Zombie, androidi, plameňomety, mačety, sekáče a všakovaké zbrane rôzneho kalibru. Poviedka je doslova preplnená červeným kečupom a rôznym sajrajtom či už hnijúcim alebo takmer čerstvým. Akcia strieda akciu od začiatku až do konca, až je to nudné, stereotypné a o ničom. Zombíci nie sú tí, čo by ma nejako zvlášť dvíhali zo stoličky a popri upíroch patria u mňa medzi tie najmenej zaujímavé entity mimozemského pôvodu. To už radšej môžem UFO s peknými zelenými ufónkami. Toto nie. Škoda strateného času. Za brak som to neoznačil len preto, že autorka vie písať určite lepšie.

Jan A. Novák: Krysy v labyrintu | ✮ ✮ ✮ ✮  | 25.07.2013

Zo začiatku som si myslel, že sa zasa jedná o jednu z anti-komančských agitiek v duchu: to my nie, to tie ku*vy. Autor to pojal ale všeobecnejšie. ... a okrem toho, za použitia iných prostriedkov to už dnes nie je žiadne scifi ale holá skutočnosť ;) Tak trochu komorný príbeh.

Božena Čechalová: Žádná není stejná | ✮ ✮ ✮ ✮  | 25.07.2013

Ja tieto Potterovské poviedky zo študentského prostredia nemusím ale aspoň sa mi rozšírili obzory :D Neviem to bližšie špecifikovať ale autorkine poviedky sa mi dobre čítajú. Nie sú v nich nejaké rušivé elementy, sú akési vyvážené a text sa číta v podstate sám :)

Martin Moudrý: Pohled z druhé strany | ✮ ✮  | 25.07.2013

Mne to pripomenulo poviedku z predchádzajúceho čísla Velmi rychle a potichu od Catherynne M. Valente, s ktorou som mal tiež spočiatku problémy. Ale ak by som mal tieto dve poviedky s podobnou tematikou porovnať, tak je to nebe a dudy.

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2012/12. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 5.12.2012. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára