piatok 8. apríla 2022

XB-1 2012/10 Tri plné zásahy do čierneho u zahraničných poviedok a jeden zásah domáci

XB-1 2012/10

Toto číslo sa nieslo v znamení najkvalitnejších poviedok všetkých troch protagonistov zo zahraničnej sekcie, či už sa jednalo o Maureen McHugh, Teda Kosmatku alebo Mike Resnicka. Z domácej sekcie sa k nim pridáva aj Milan Štajer so svojou poviedkou Pád do Schweinefleischstrőmu.

Maureen F. McHugh: Zbytečnosti | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 08.07.2013

Useless Things (2009)

Dystopická, takmer realistická až anti-fiction poviedka, hlavne tým záverečným odkazom na Šialeného Maxa. Nie sú tu žiadni štandardní hrdinovia, silní záporáci, meče, lasery ani vesmírne lode, nie sú tu vlkodlaci, zombíci ani sexi upíri. Nie je tu nič, čo by šteklilo ego alebo hormóny. Len holá atmosféra, ako keď si človek odmyslí pozlátko z toho bežného života a precitne. Myslím že svojím vyznením do časopisu patrí.

Ted Kosmatka: Pád | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 08.07.2013

In-Fall (2010)

Čo je to večnosť? Nastáva po prekročení horizontu udalostí? Tomuto som moc nerozumel. Ukončiť to môžem predsa vždy bez ohľadu na to, aké sú vonkajšie príčiny alebo čas. Všetko predsa zavisí od vnímania aktuálnej reality vlastného ja. Takže chlapec mal asi pravdu: ak sa na to pozeráš z vonku, je to propaganda. Inak výborné.

Mike Resnick: Čaka Druhý | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 09.07.2013

Shaka II (2009)

O tom, že v politike nie sú žiadne pravidlá a že to jediné fungujúce pravidlo o silnejšom psovi (V prípade Čaku o býkovi) bude platiť aj o niekoľko sto rokov sa ťa tu snaží presvedčiť aj Resnick a robí to dosť dobre. Jin a jang, tlak a protitlak, veci smerujúce k rovnováhe, ak sa rovnováha dostatočne naruší nastáva koniec, alebo sa rodí nový Čaka, ktorý bude zasa len produktom svojej doby.

Ladislav Malinovský: Naděje nesmí zemřít | ✮ ✮ ✮  | 15.07.2013

... a všetko je napokon úplne inak, alebo plány v plánoch iných plánov. Ten záver mi neprekážal, ale bol trochu uletený. Autor to potreboval asi trochu odľahčiť. Scifi v duchu konšpiračných teórií. Bolo to dobré, ale podobné témy ma veľmi neoslovujú...

Milan Petrák: Jejich vesmír | ✮ ✮  | 17.07.2013

Nápad bol docela dobrý. Forma, postavy a dialógy sú písané takým nudným a suchopárnym štýlom, že som sa k dočítaniu poviedky musel dosť premáhať. Nečakajte žiadnu akciu, napätie, city, sex alebo záhadu. Pointa je slabá a pripadá mi aj dosť nelogická. U mňa to nedosahuje ani úroveň priemeru napriek svojmu potenciálu.

Milan Štajer: Pád do Schweinefleischstrőmu | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 18.07.2013

Krátka, svieža takmer kyber-punková poviedočka, bez zbytočných kecov, bez omáčky okolo, tak ako to mám rád. Len výstrel, let po dráhe projektilu a bum-bác, je tu pointa. Skvelé! Venujem plný počet hviezd a autora si zaznamenávam do poznámok ;)

Jana Kárniková: Dvě slunce | ✮ ✮  | 18.07.2013

Dávam 40% za minimalizmus. No tá pointa tam akosi chýba a tak som na ňu čakal, čakal, ale Ona neprišla...

Pavel Houser: O přípravě knih | ✮ ✮  | 18.07.2013

Anti-poviedka o konzumovaní kníh. Knihy na obohatenie ducha, ako i text v nich sú už dávno out, stal sa z nich konzumný tovar. Autor zvolil zaujímavú formu, napriek tomu mi moc nesedela. Niekoľko zásadných príchutí a ingrediencií mi v texte chýbalo :(

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2012/10. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 5.10.2012. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára