utorok 26. apríla 2022

XB-1 2013/1 Dve poviedky zachraňujú priemerné číslo

 

XB-1 2013/01

Nebyť dvoch poviedok, toto číslo sa u mňa subjektívne prepadá pod priemer. Zachraňuje ho však Nina Allen a jej Stříbrný vítr. A z domácich poviedok Dotek molekul od Martina Gilara.

Daniel Abraham: Lovkyně v Arin-Qinu | ✮ ✮  | 26.07.2013

A Hunter in Arin-Quin (2010)

Pripadalo mi, ako keby autor varil z vody, veď snehu a ľadu tam bolo habadej a ako tak mieša a mieša a mieša a rozmýšľa ako to pomocou toho kvetnatého textu ukončiť, napadla ho ako spásna myšlienka totálna blbosť, fantastický úlet dosť veľký aj na fantasy. Aj pán Howard so svojim ešte adolescentným Conanom by sa asi v hrobe obrátil...

Brad R. Torgersen: Paprsek světla | ✮ ✮  | 27.07.2013

Ray of Light (2011)

Čakal som niečo lepšie od scifi autora, ktorý sa snaží písať humanistické posolstvá. Dostal som neuveriteľnú post-apokalyptickú ľudskou pasivitou presiaknutú poviedku nedosahujúcu ani úroveň väčšiny čísiel z románovej rady Ledová společnost od francúza Georga J. Arnauda o spoločnosti pre zmenu na koľajniciach po zamrznutí zemského povrchu.

V Arnaudových sexom prešpikovaných a niekedy fakt dosť uletených románoch svojou kvalitou oscilujúcou na hrane braku a originality ľudia vyvíjajú stále nejakú činnosť smerujúcu k zmene, napr. spaľovači ľadu a pod., v tejto poviedke ľudia pasívne čakajú asi až im slnko spadne na hlavy a nie aby odstránili príčinu, teda nejako to odstrelili.

To, že objav spáchali deti je síce poetické ale nedostačujúce. Možno som to zle pochopil, ale ak sa autorov humanizmus skrýva za pasivitou, tak v jeho videní budem asi anti-humanistom ;)

Nina Allen: Stříbrný vítr | ✮ ✮ ✮ ✮  | 28.07.2013

The Silver Wind (2011)

Veľmi slušná poviedka s trochu kolísavým tempom, kde hrdina je vlečený sledom udalostí hlavne čo sa týka tej pôvodnej reality. A to bol pravdepodobne aj autorkin zámer, keďže v tej novej realite už sa zdal byť trochu aktívnejší. No, sfušovali to tí britskí náckovia :))

Poviedka sa mi zdala byť minimálne o triedu lepšia ako autorkina predchádzajúca: Rukavice hozená Bohu.

Martin Gilar: Dotek molekul | ✮ ✮ ✮ ✮  | 29.07.2013

Napriek svojej dĺžke rytmus to malo úctyhodný bez rušivých akordov navyše a našliapnuté to malo hneď od začiatku poriadne. Trochu som sa strácal v spôsobe notového zápisu, niektoré noty som vôbec nepoznal ale napriek tomu to je asi najlepší song z celého čísla.

Tú love story som chápal ako povinnú jazdu, virtuálnu realitu, aktuálnu koncom 20. storočia som bral tak trochu nostalgicky, módne nanotechnológie vhodne dopĺňajúce príbeh a trochu špionáže samozrejme ako korenie. Suma sumárom: veľmi dobrá poviedka.

Jakub Raida: Motýli | ✮ ✮  | 29.07.2013

Autor by urobil lepšie ak by poviedku rozdelil na dve a v každej z nich použil (ak sa jedná o spojler sorry, ďalej nečítajte) buď tú bombu alebo motýľov a mohlo to fungovať. Toto som si myslel hneď po dočítaní poviedky. Po prečítaní medailóniku o autorovi to čiastočne beriem späť, ono tá bomba s tými motýľmi alebo aj záverečná scéna môžu dosť dobre fungovať ako surrealistické obrazy. Ako poviedka ma to ale veľmi neoslovilo. 

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2013/01. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 7.1.2013. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára