sobota 14. mája 2022

XB-1 2013/4 (Pod)priemerná všehochuť s jednou kvalitnou ikonou a jedným Ikonoklasmom

 

XB-1 2013/04

Číslo by som zaradil medzi tie slabšie, nebyť Ikonoklasmu Hanuša Seinera a Dotyku nebes od Jasona Sanforda...

Paul Cornell: Catherine Dreweová | ✮ ✮ ✮  | 18.09.2013

Catherine Drewe (2008)

Dobrý text ale trochu som sa v ňom strácal. Svet, v ktorom sa dej odohráva vyzerá docela zaujímavo, chcelo by to ale niečo komplexnejšie, knihu prípadne viacdielnu ságu. Pripadá mi to ako alternatívna realita, kde sa neodohrali revolúcie z konca 18., 19. a 20. storočia a feudálne mocnosti zostali zakonzervované až do bližšie nešpecifikovanej budúcnosti, prípadne mocnosti z budúcnosti prijali názvy tých z minulosti. Zaujímavosťou je, že v Ruskej ríši sa ruské mená akosi nevyskytujú, aj cár je asi Brit alebo Amík...

Daryl Gregory: Vyhlídka Mrtvého koně | ✮  | 22.09.2013

Dead Horse Point (2007)

Poviedka by sa možno hodila do nejakého spoločenského magazínu. Možno ju uvítajú aj zástancovia legalizácie marihuany na lekárske účely. Ale ako som čakal, kedy sa tam vyskytne nejaký fantastický motív, tak som sa ho vôbec nedočkal. Nechápem, čo poviedka hľadala v žánrovom časopise, určitú súvislosť vidím snáď len s menom autora. Začínam sa už fakt podivovať nad zaraďovaním niektorých prác v tomto časopise. Nie, poviedka nebola taká zlá ako to vyzerá podľa môjho hodnotenia, len bola určená pre iné spektrum čitateľov a iné periodikum, od XB-1 očakávam fantastiku.

Jason Sanford: Dotyk nebes | ✮ ✮ ✮ ✮  | 27.09.2013

Heaven's Touch (2012)

Veľmi dobrá poviedka v tak trochu klasickom kabáte, čo je len dobre a za toto dávam redakcii aj autorovi palec hore. Na začiatku som sa síce trochu strácal ale ako text plynul, dostával som sa do obrazu. Konečne niečo v tomto čísle, čo má hlavu aj pätu a prečo je sci-fi môj obľúbený žáner.

Rachel Swirsky: Zlatavé lány | ✮  | 30.09.2013

Fields of Gold (2011)

Takéto metafyzické úvahy idú dosť mimo okruh môjho záujmu. Veď je jasné, že žiadny život po živote neexistuje, je len život niekedy viac a niekedy menej zmršený a po ňom nič... Teda môže byť niečo, ale nie v takej forme, ako to myslela autorka, dúfam že sa nereinkarnujem ako mucha, šváb alebo komár. Nemám rád poviedky, kde sa hrá so slovíčkami a kde skutek utek.

Hanuš Seiner: Ikonoklasmus | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 01.10.2013

Asi jedna z najlepších českých poviedok uverejnených v XBéčku. Je to tak trochu science fantasy, tá práca s ikonami mi pripomínala mágiu, tu vyjadrenú pomocou matematiky. V texte sa nachádza viacero posolstiev a odkazov, ktoré majú hlbší zmysel. Poviedka by sa kľudne mohla zrovnávať aj s tými lepšími mimo žánru. Je veľmi ľudská a nadčasová. Autora týmto mám v svojom zameriavači a budem sledovať aj jeho ďalšie práce, napriek tomu, že mi jeho predchádzajúca poviedka Montevideo moc nesadla.

Dana Rusková: Optický klam | ✮ ✮  | 01.10.2013

Čakal som trochu viac od hlavnej postavy. Robus je ale taký ukážkovo klišéovitý primitív, ktorý sa hádam ani vyskytovať nemôže. Možno by sa autorka divila, ale aj taký primitív s nadmerným množstvom svalovej hmoty a s nedostatočným vzdelaním, môže mať mimoriadne vyvinuté také schopnosti ako pud sebazáchovy, schopnosť zhodnotiť momentálnu situáciu, teda úsudok. Veľmi pochybujem, že by sa nechal učičíkať niekoľkými brnknutiami na city. Reálnejším koncom by bolo, ak by to dopadlo presne naopak. Ale ako inak, u intelektuála musí zvíťaziť intelektuál aj keď šialený. Preto vyzúvam obuv s oceľovými špicami a prepínam na skladbu Die motherfucker die, ktorá neodpisuje primitívov ale ich rovno zabíja.

Jiří Kábrt ml.: Malá kronika | ✮ ✮  | 27.03.2014

Časové skoky uskutočňované šedou eminenciou, zastupujúcou rasu, ktorá žije v mori na bližšie nešpecifikovanej planéte nie príliš vzdialenej od Zeme na jednej strane. Na strane druhej nedobrovoľné vyzvedačské aktivity jednej z príslušníčok tejto rasy u pozemšťanov.

Nevadili mi až tak tie časové paradoxy ale celková nelogickosť príbehu. Ak mal už tú možnosť, prečo sa ten vážený stratég nepozrel aj do vzdialenejšej budúcnosti, ako to teda vlastne všetko dopadne? Tá pointa so svojim potomkom ani pointou vlastne nebola.

Jana Rečková: Romance podle post-lidí | ✮ ✮ ✮  | 27.03.2014

Kratučké a trochu mätúce. Ten začiatok bol ako trip po niektorom z halucinogénov rezaný surrealistickými obrazmi, pokračovanie napriek svojej dĺžke vyžadovalo trochu zbystriť pozornosť, lebo autorka tu chcela niečo vypovedať. Čo? Nemám šajnu. Teda tuším, ale nie som si istý. Možno by som to objasnil, ale asi by som to tu "zaneřádil" spojlermi, tak radšej nech je tu pekne čisto a upratané ;)

Pavel Urban: Bunkr | ✮ ✮ ✮  | 27.03.2014

Po predchádzajúcich poviedkach, ktoré som mal možnosť od autora čítať som tejto nedával príliš veľkú šancu. Áno, je to krátke. Áno, je to jednoduché. Áno je to klišéovité, neoriginálne, brakové, stupídne a tuctové. Je to ako rýchla jazda na vraždiacom aute v stupídnej a kultovej hre Carmagedon, ktorú už asi nerozbehnete na PC novšom ako 15 rokov starom, kde ste si ešte mohli nastaviť do akej miery vám krv má zasviniť obrazovku... Takže u mňa dobré ;)

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2013/04. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 3.4.2013. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára