streda 25. mája 2022

XB-1 2013/6 Skrz drôty na purpurovú a čiernu cielim svoj kanón...


XB-1 2013/06

Dve sto-percentné poviedky tohto čísla znamenajú ponor pre myseľ aj brutálnu akciu. Tým ponorom bola Purpurová a černá od K. J. Parkerovej, čo je pseudonym Toma Holta. Akcia sa niesla Skrze dráty od Michala Sirotka.

Tom Holt: Brownovy emoce | ✮ ✮ ✮  | 15.04.2014

Brownian Emotion (2010)

Naštartované to mala táto poviedka dobre. Urýchľovač častíc a priestorovo-časové kontinuum mohli byť dobrá kombinácia. Čakal som ako z toho autor vybruslí. Škoda toho záveru. Pocit údivu sa nedostavil, skôr pocit rozčarovania. Ak to malo byť vtipné, tak to vzhľadom na predchádzajúci dej vôbec tak nevyznelo. Autor to jednoducho odflákol. Tie hlášky a odkazy na iné SF diela ma tentokrát neoslovili, jednoducho tam nesedeli a pôsobili skôr ako päsť na oko. To si môže autor nechať pre index bootov na net kvôli návštevnosti, nie do tlačeného periodika.

Paul Melko: Deset sigma | ✮ ✮ ✮  | 18.04.2014

Ten Sigmas (2004)

Poviedka mala rozumnú dĺžku a bola aj dobre spracovaná. Pri podobných textoch ako tento, teda zameraných na paralelné svety mám subjektívny problém: nie je to uveriteľné tak ako to popisuje autor.

Dokážem si predstaviť že ak každému svetu je teoreticky pridelený určitý interval a tých svetov je nekonečné množstvo, niektoré z nich sa odlišujú len v maličkostiach ako sú momentálne rozhodnutia postavy, telefónny automat na rozličnej strane ulice a pod. Ak sa už ale názov mesta líši v jednotlivých realitách, to už maličkosť nie je. V takom prípade prebehlo už niečo zásadné v minulosti a teda hlavná postava, vodič alebo obeť nemusia vôbec existovať, prípadne môžu byť ich úlohy zmenené atď.

Ak by aj všetko fungovalo tak ako to popisuje autor, mozog hlavného hrdinu by musel byť totálne zahltený veľa krát aj protichodnými informáciami, a teda by asi bol vhodným adeptom na psychiatriu.

Poviedka bola dobrá s určitými výhradami.

K. J. Parker (Tom Holt): Purpurová a černá | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 19.04.2014

Purple and Black (2009)

Začiatok tejto novely mi vôbec nesadol. Asi v tretine som to chcel zabaliť ako nudné, rozvláčné a nezáživné čítanie. Akýsi spodný prúd vyvierajúci spomedzi textu mi to však nedovolil. A že som to nevzdal, urobil som dobre.

Purpurová a čierna sú farby atramentu. Tieto farby tu majú ale aj hlbší zmysel. Nechcem spojlerovať, tak len pripomeniem, že purpurová vždy predstavovala monarchiu, moc, autokraciu a čierna...

Text obsahuje viaceré filozofické úvahy o moci, jej opozícii, ktorá napokon moc nahrádza ďalšou mocou. Zaujímavé sú tie dilemy viacerých oponentov z druhej časti príbehu, ktorým nechýba vypovedacia sila.

Táto novela nie je žiadny konzumný škvár ani odpočinkové alebo vlakové čítanie. Je to song s neustále silnejúcou rezonanciu napriek tomu, že bicie už dávno stíchli a posledný akord basovej gitary doznieva v tichu...

Teda za mňa: nihil magis justum est quam quod neccesariu est. A všetky hviezdy.

Michal Sirotek: Skrze dráty | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 20.04.2014

Pekelná jazda od začiatku do konca. Na rozdiel od ostatných drôty v hlave môžem. Čo môžem, ja ich milujem. Autorovu češtinu si netrúfam hodnotiť ale žiadne väčšie lapsusy som nezaznamenal, snáď až na ten spôsob akým komunikovalo ONO.

Malo to všetko, čo má poriadna akčná sci-fi mať. Drogy, drôty, implantáty, tajomnú entitu, vesmír, vesmírnu loď, zlú korporáciu, akciu, zvrat, pointu a hlavne ten záver. Mám rád závery, v ktorých princ nezíska svoju princeznú a pol kráľovstva a kde je koniec bez rozprávkového zvonca, lebo na ten nemá hlavný hrdina nárok, on teda nemá nárok na nič...

Celkové vyznenie príbehu je výborné, niektoré scény mohli byť popísané ešte brutálnejšie. Keď už temno tak temno. Snáď sa ONO nenaserie, keď dám všetky hviezdy.

Miroslav Hokeš: Dobrou noc Rosalinde | ✮ ✮  | 20.04.2014

Z tejto poviedky mám rozporuplné pocity. Je to taký mix fantasy, steampunku, sociálneho románu, dystopie a klasickej rozprávky. Teda zo všetkého trochu a pritom žiadny z týchto prvkov nie je dotiahnutý do konca. Odhliadnuc od toho, že som sa v texte chvíľami strácal a motívy jednotlivých postáv boli asi nad môj intelekt, ten rozprávkový záver autorovi už uletel úplne. Hodnotenie som zdvihol za ten sociálny podtext a docela farbisté vykreslenie parných strojov ale aj tých bez pary. Inak by to u mňa malo šancu tak na jednu matnú zlomenú hviezdu.

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2013/06. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 5.6.2013. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára