nedeľa 8. mája 2022

XB-1 2013/3 Mierny nadpriemer s trochou akcie

 

XB-1 2013/03

V inak priemernom čísle stoja za prečítanie predovšetkým dve poviedky. Továrna na obuv od Matthewa Cooka odohrávajúca sa v Číne a akčná vypaľovačka od Lukáša Hrdličku pod názvom Poslední z Agoramy. Žiadne unikáty svetového formátu ale nečakaj...

Matthew Cook: Továrna na obuv | ✮ ✮ ✮ ✮  | 08.08.2013

The Shoe Factory (2010)

Poetická poviedka so zaujímavou skladbou obsahu. Odohrávajúca sa v časovom rozmedzí od úpadku industriálnej Číny budúcnosti po bližšie nešpecifikovanej katastrofe až po ešte viac vzdialenejšiu budúcnosť. Skladajúca sa z mozaiky rôznorodých spomienok hlavného hrdinu. Veľmi dobré.

Mary Robinette Kowal: Pro jedno kvítí | ✮ ✮  | 15.08.2013

For Want of a Nail (2010)

A opäť a znovu a zasa a stále dokola odrhovačka na tému s UI. PC terminológia z 90. rokov minulého storočia mi k tej umelej inteligencii akosi nepasovala a to poviedka bola po prvý krát zverejnená v roku 2010! Pri popise toho hardvéru som mal pred očami starú 486ku. Ono pri čumení na starý monitor s elektrizujúcim povrchom, menšími výbojmi a v kombinácii s krídlami, ktoré mi nedal k dispozícii Red Bull, som už videl kadečo a nielen tvár UI. Autorke očividne práve spadol jeden nemenovaný komerčný OS a potrebovala to ventilovať. Ten melancholický záver asi ovplyvnil porotcov z Hugo Awards, mňa teda nie.

Brandon Sanderson: Prvorozený | ✮ ✮ ✮  | 21.08.2013

Firstborn (2005)

Tak trochu space-opera druhej kategórie. Nič, čo by som už kedysi nečítal. Žiadny posun vo forme, lineárnosti alebo v popise deja. X-krát spracovaná téma, takže priemer, aspoň u mňa.

Lukáš Hrdlička: Poslední z Agoramy | ✮ ✮ ✮ ✮  | 25.08.2013

Hohó, tak bacha vážení odborníci na scifi (nebolo myslené ironicky). Toto nebol čajíček pre intelektuálov ani psychotická postmodernistická seansa pre ľudí s abstinenčnými ťažkosťami. Táto trochu dlhšia poviedka alebo noveleta bola čírym nárezom a akciou v priamom prenose od začiatku až do konca. Jednoznačne najlepšia vec v čísle. A že na ňu nebolo treba vysoké IQ, mi vôbec neprekážalo. Bol to tak trochu akčný guláš korenený tu viac, tu menej primitívnymi ingredienciami, ale zato chutil.

Príjemná oddychovka, tých pár lapsusov rád prepáčim.

Vladimír Šlechta: Utíkej, zombíku, utíkej! | brak | 02.09.2013

Opäť jeden z tých nie príliš vydarených gulášov, tentokrát skôr nedovarený, presolený a prekorenený, tváriaci sa ako krvavý biftek s oblohou. Tak sú tu nejaké dialógy teenagerov, sú tu zombíci, dôchodcovia, UFO, alebo čo to vlastne je. Je tu načrtnutá nejaká sociálna problematika, sú tu spomínaní nejakí "vyhublí delňáskové", zlí germánski kapitalisti (tu by som autora mohol odkázať skôr na tých z Ázie). Autor tu mieša skepsu a robenie si prdele z čitateľa. Poviedka bola číra strata času a zároveň bola aj najhoršia v čísle. Toľko môj subjektívny názor.

Václava Molcarová: Po čertech zdařilá akce | ✮ ✮  | 02.09.2013

Niekedy ľutujem, že nepoužívam podrobnejšie hodnotenie ako to obligátne 5-hviezdičkové. Nastávajú totiž chvíle, kedy 1 hviezdička je málo a 2 veľa. A táto poviedka je práve tento prípad. Nie, nejdem nič meniť ale radšej zaokrúhlim - smerom nahor, ako inak.

Poviedka ma veľmi nezaujala. Pôsobila na mňa veľmi umelo a neuveriteľne aj v rámci military science fantasy žánru. Možno sa bude páčiť tej krajšej polovičke z čitateľov, nechýbajú tam atribúty z červenej knižnice. Tá ľúbostná zápletka fakt bije do očí. Ten hlavný hrdina musel byť asi úchyl, keď ho vzrušujú svalnaté mariňáčky, to ja mám radšej ak sú ženy ženskejšie...

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2013/03. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 4.3.2013. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára