pondelok 2. mája 2022

XB-1 2013/2 Ako minule, dve kvalitné poviedky v záplave priemeru.

XB-1 2013/02

Číslo napokon nebolo zlé, nakoľko obsahuje dve vynikajúce poviedky, ktoré ho spasili. Klasika od Roberta Silverberga pod názvom Papež šimpanzů a Horečka od Boženy Čechalovej...

Robert Silverberg: Papež šimpanzů | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 01.08.2013

The Pope of the Chimps (1982)

Fajn, vďaka za zaradenie autora klasickej scifi. Silverberga mám docela rád, hlavne jeho skoršie práce. Táto poviedka bola podaná tiež v klasickom štýle bez zbytočných vrstiev abstrakcie a pokusov o modernu. Teda obsah zostáva dôležitejší ako jeho forma. Skrátka má to dej, rytmus aj pointu. Ak by dnešný čitateľ nebol otupený dnešnými médiami, dostavil by sa asi aj klasický pocit údivu, za čo autorovi dávam všetky hviezdy.

Jonathan L. Howard: Odejde král démonů | ✮ ✮  | 02.08.2013

Exeunt Demon King (2005)

Nemôžem tomuto nekromantovi akosi prísť na chuť. Od hororu to má ďaleko, humor sa tu trochu vyskytuje ale je plytký. Celkovo mi pripadá, akoby si autor z čitateľa strieľal. Aby bolo jasné, nemám nič proti humoru v žánrovej literatúre, ale napr. na Stopárovho průvodce po Galaxii od Adamsa to nemá ani zďaleka a to som ho spomenul len námatkovo. Howardov ani Cabalov fanúšik asi nebudem, napriek tomu, aspoň nejaké hviezdy udeľujem, keďže brak tu už reprezentujú erudovanejšie diela ;)

David Brin: Kameny významnosti | ✮ ✮ ✮  | 03.08.2013

Stones of Significance (1998)

Suchý, abstraktný, trochu exhibicionistický text písaný dosť nudnou a nezaujímavou formou. Čítavosť textu stúpla až v druhej polovici, keď ma už prestal bolieť zub, ktorý ma rozbolel na začiatku čítania, UI bola v kurze koncom minulého storočia, teraz to už nie je ono. Na túto tému bolo v niekoľkých predchádzajúcich číslach uverejnených už zopár poviedok, z ktorých minimálne jedna bola lepšia. Nedejový príbeh s dobrou pointou.

Vladimír Zábrodský: Cestou | brak | 04.08.2013

Začal som čítať dvakrát aby som sa uistil, že poviedka je písaná po česky. Áno je. Ten kvetnatý, vyumelkovaný text, strašne dlhé súvetia a medzi tým, tam kdesi medzi riadkami sa ukrýva aj samotný dej. Tu forma jasne zvíťazila nad obsahom. Doteraz rozmýšľam, o čom to vlastne bolo, keďže som to asi vôbec nepochopil. Môže mi to prosím vás niekto vysvetliť v klasickej češtine? Prinútil som sa to dočítať do konca, podstúpil som samo-deštrukčnú tortúru ale nie som z toho múdrejší ako na začiatku. Dá sa povedať, že text samotný nado mnou zvíťazil, odrovnal ma a odstrelil do najtemnejších kútov Všehomíra... :(

Michal Sirotek: Roj | ✮ ✮ ✮  | 06.08.2013

S poviedkami o UI sa tuším v XB-1 roztrhlo vrece. Ono to bolo dobré a aj ten záver sadol ale bolo to trochu rozťahané. Neviem či je to vinou redakcie alebo niektorých autorov, že sa snažia za každú cenu dodržať predpísaný počet strán. V konečnom dôsledku na to dopláca čitateľ, ktorý číta zbytočne dlhý text. Poviedka by po redukčnej diéte mohla vyznieť oveľa lepšie.

Božena Čechalová: Horečka | ✮ ✮ ✮ ✮ ✮  | 05.08.2013

Autorka ma nesklamala ani tentokrát. Príbeh má svoj štandardný rytmus, nenudí a záverom je doubletwist ako od Faulknera. Teda ten si ho vedel trochu lepšie načasovať ale tá pointa, po ktorej ešte nasleduje totálny zvrat mi ho veľmi pripomenula. Nie je to úplný Faulknerovský knokaut ale aj tak má svoj účinok. Ak by autorka pokračovala podobným štýlom (a ten je veľmi efektný), kľudne by mohla zabŕdnuť aj do hororovej scény. Charakter hlavnej postavy príbehu nie je až tak prepracovaný, čo u poviedky takéhoto rozsahu chápem, ale páčil sa mi. Trochu mi pripomínal drsnú školu zo žánru detektívneho. Dávam samozrejme všetky hviezdy, jednoznačne najlepšia poviedka čísla.

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2013/02. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 5.2.2013. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára