utorok 31. mája 2022

XB-1 2013/7 Oceľovou tyčou v Lodi duchov k Višnuovi v mačacom cirkuse...

 

XB-1 2013/07

Rozsiahlejší ale výborný text od Iana McDonalda: Višnu v kočičím cirkuse ťa donúti zamyslieť sa. Naopak, Loď duchů od Boženy Čechalovej pravdepodobne spôsobí u teba lokálnu haváriu mozgových buniek. Ale o to práve ide, ak sa správne nastavíš.

Ian McDonald: Višnu v kočičím cirkuse | ✮✮✮✮✮ | 19.06.2014

Vishnu at the Cat Circus (2009)

Chvíľu mi vždy trvá, než sa psychicky adaptujem na tento autorov svet. Predsa len India so svojimi tradíciami a mýtmi dosť kontrastuje so supermodernými technológiami. Napokon tento kontrast je možno aj jednou z príčin, prečo autor boduje.

Niekoľko poviedok od autora som už čítal, najviac ma asi oslovil Pouštní vrah, ktorej som dal tiež plný počet hviezd. Višnu v kočičím cirkuse je ale čo do rozsahu iný level. Skôr noveleta alebo novela. Hlavný hrdina vo mne nevzbudzoval absolútne žiadne sympatie, aspoň spočiatku nie. Hýčkané aristokratické decko, ktorého život už vopred naplánoval niekto iný. Silu naberá príbeh po tom, čo sa tento človek v podstate svojsky vzbúri voči systému, predpokladom a pohodliu a nachádza svoju vlastnú cestu z bezvýchodiskovej a nevyhnutnej situácie. Toto sa opäť deje na rozhraní bohatej, technologicky rozvinutej a chudobnej časti Indie budúcnosti. Do hry tu vstupuje rôzny výklad existencie, či už po náboženskej alebo technologickej stránke.

Poviedku by som moc neodporúčal tým, ktorí hľadajú zábavu, akciu a rýchle zvraty. Odlož si ju až hektický frmol dňa uplynie a ty máš čas na premýšľanie, trebárs o zmysle života. Nečakaj konečnú odpoveď, poviedka ťa len nastrelí. Veľmi dobré čítanie.

Jan Kotouč: Velitelské rozhodnutí | ✮✮✮ | 05.08.2014

Miestami akoby som čítal Webera, len bez Honor a stromových kočiek. Kvalitatívne asi o jeden rád slabšie. Názvoslovie a vojenské termíny s Weberom takmer totožné. Postavy sú čierno-biele, konanie a taktika vesmírnych útočníkov absolútne nelogická a za ten záver by sa nemusel hanbiť ani Hollywood. Čítalo sa to ale dobre. Nabudúce dám ale radšej prednosť nedočítanému Weberovi, originál zostáva vždy originálom.

Chcelo by to asi niečo nové a neotrelé. Military moc nefandím, ale snáď by autor mohol nájsť nejaký iný princíp, vesmír s inými pravidlami alebo aspoň použiť iný uhol pohľadu. Potom by som snáď mohol svoje hodnotenie trochu zdvihnúť. Momentálne je to pre mňa ale len priemer v rámci military sci-fi, v širšom rámci ešte o trochu slabšie.

Božena Čechalová: Loď duchů | ✮✮✮✮✮ | 05.08.2014

Počas čítania tejto poviedky som sa cítil ako autista, ktorému dajú do rúk príklepovú vrtačku, zbíjačku, pneumatické kladivo a zároveň má ešte obsluhovať pár nakladačov, ktorých zvládnutie vyžaduje určitú prax.

Autorkin text je niečo medzi hardcore, industrialom a ambientom, sprevádzaný textom vo fínčine. Neznalý čitateľ najlepšie urobí, ak všetky tie technické termíny strčí do nejakého kovového barelu, zoberie oceľové tyče a začne nimi udierať do kovového plášťa. Ak si pritom pustí ešte hudobnú kulisu v podobe motorovej píly alebo rotujúcej cirkulárky, tiež nespraví zle.

Autorkin štýl, napriek tomu, že textu som rozumel tak na päťdesiat percent, mi sedí. Jej texty nie sú na jedno kopyto. V tomto prípade uprednostnila formu pred obsahom. A vyvolala tak vo mne určitý súzvuk. Nie som si teda istý, či zmysel poviedky bol taký, ako som to pochopil, ale údernosť to malo ako mnou vyššie spomínané oceľové tyče. Za originálny prístup k téme s neoriginálnym názvom dávam všetky hviezdy ;)

Václava Molcarová: Simonův případ | ✮✮✮ | 05.08.2014

Ak sú po ruke tie správne ingrediencie a dobrý kuchár, je vysoká pravdepodobnosť, že požívatina bude požívateľná a zároveň aj chutná. Ak zmieša tri navonok nesúrodé žánre dobrý hudobník, je dosť možné, že vznikne dobrý song. Ak tak spraví autor, môže vzniknúť dobrý text. V tomto prípade autorka namixovala koktail z troch vychytených žánrov: sci-fi, horor a western. Výsledný efekt mohol byť vynikajúci... Ten sa však nedostavil. Niečo tomu chýbalo... To povestné korenie: atmosféra. Hodnotím ako dobré s potenciálom.

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2013/07. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 2.7.2013. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára