streda 23. novembra 2022

XB-1 2015/4 Tristé výročie, keď Dievča spadlo do oblohy...

 

XB-1 2015/04
XB-1 2015/04

Číslo sa vyznačuje dvomi kvalitnými poviedkami. Tou absolútne najlepšou je triašku navodzujúci jemný horor z pera Kate Wilhelm: Dívka, která spadla do oblohy. Len o malý subjektívny kúsok zaostáva spaceopera od Joe Haldemana nesúca názov Třísté výročí... 

Avram J. A. Davidson: Slávská kamna | ✮✮✮ | 31.07.2017

The Slovo Stove (1985)

Poviedka o európskych emigrantoch v USA a ich integrácii do spoločnosti sa obtrela len jemne o fantastický námet predmetom uvedeným v jej názve. Text sa mi zdal byť zbytočne natiahnutý. Nič mimoriadne ale dobré...

Joe Haldeman: Třísté výročí | ✮✮✮✮ | 31.07.2017

Tricentennial (1976)

Spaceopera stojaca na rozmedzí niekde medzi pôvodnou klasikou a jej najnovším podaním. Technické detaily a dobové reálie sú už dnes dosť zastaralé, zato príbehová zložka a vyústenie poviedky je ako to býva u Haldemana zvykom, tradične dobrá. Teda je tu xenofóbne, nacionalistickými náladami a ideológiami ovládané ľudstvo, zopár nukleárnych bômb, viacgeneračná loď a dilatácia času (hlavne o tú ide)...

Veľmi dobré čítanie...

Kate Wilhelm: Dívka, která spadla do oblohy | ✮✮✮✮✮ | 31.07.2017

The Girl Who Fell into the Sky (1986)

Priznám sa, že pri komentári tejto poviedky zlyháva moja slovná zásoba. Poviedka určite patrí k tomu najlepšiemu, čo na stránkach XB-1 vyšlo. Pritom nie je vyslovene žánrová. Určité nadprirodzené prvky sa v nej dajú vysvetliť veľmi realisticky, ak si materialisticky založený. Ak cítiš viac duchovne, objavíš v texte, že niečo medzi nebom a zemou môže existovať. Autorka sa nevyjadrí jednoznačne. Nechá to na tebe, aby si si to nejako prebral. Poskytne ti príbeh, jemné občasné dotyky hrôzy, ktoré sú len naznačené aby ich ľahučko a nebadane zasiala do tvojej mysle.

A ty priam cítiš tú smrteľne ostrú horúčavu, ktorá sála z krajiny a pred očami sa ti vlní tráva, ktorá k tebe prehovára, pričom táto krajina ťa môže zahubiť. Fyzicky cítiš, že tu sa udialo niečo zlé ... všetko môže byť len čriepkom niečoho oveľa väčšieho. Niečoho, o čom už autorka nepíše, ale čo ti navodila svojim príbehom...

Ak by som mal poviedku nejako zadefinovať, nenapadá ma žiadny priliehavejší termín ako soft horor s presahom do tzv. krásnej literatúry. Názov poviedky a moje hodnotenie majú jednu spoločnú vec, tou je nočná obloha, bez svetiel veľkomesta, len s hviezdami, všetkými, a už len šepot tej trávy...

Lukáš Hrdlička: První kategorie | ✮✮✮ | 02.08.2017

Poviedka o tom ako vec stvorená človekom, človeka tromfne po všetkých stránkach a odsunie ho na vedľajšiu koľaj. Nie, žiadna vzbura strojov sa nekoná, naopak. Tým vzbúrencom je tu človek. Autor je očividne zástancom kompromisu a zlatej strednej cesty.

Na môj vkus trochu naivné ale čítalo sa to dobre.

Alfred Barsch: Prach a stín | ✮ | 02.08.2017

Zmes fantasy a postapo. Zvolený štýl a forma mi nesedeli. Preskakoval som niektoré odstavce a dokonca celé pasáže. Text je podľa všetkého určený mladému čitateľovi mužského pohlavia, ktorý túži po dobrodružstve. Teda až na tie gule, tým už ja asi nie som :(

RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2015/4. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 8.4.2015. ISSN 1804-6606


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára