sobota 30. júla 2022

XB-1 2014/3 Kyberpunkový Somnus a transformácia Pondelkového mnícha

 

XB-1 2014/03

Toto číslo zachraňujú predovšetkým dve poviedky. Nanotechnológiou obohatený Pondělní mnich od Jasona Sanforda a veľmi kvalitný kyberpunk od Michala Sirotka: Somnus...

Jason Sanford: Pondělní mnich | ✮✮✮✮✮ | 18.09.2016

Monday’s Monk (2013)

Texty v ktorých autori predkladajú čitateľom nanotechnológiu ako psychedelickú transformáciu človeka v objekty vesmírnych rozmerov ma veľmi nechytili. To však nie je prípad tejto poviedky. Áno, transformáciu tu popisuje aj Sanford ale drží sa pritom pri zemi. Spestruje to umiestnením príbehu do Ázie a fanatickými militantmi, ktorí v mene potierania tejto technológie vraždia. Zakončenie poviedky je viac ako efektné.

Čo dodať? Hviezdy ako symboly moc rád nemám. Nech si žiaria na nočnej oblohe a u tejto poviedky :)

Adam-Troy Castro: Moje žena nesnáší cestování v čase | ✮✮ | 19.09.2016

My Wife Hates Time Travel (2012)

Poviedka Embéčka od tohoto autora bola veľmi dobrá, čakal som preto podobne kvalitný text. Táto pomerne krátka vec však bola písaná v inom duchu a bola o niečom inom. Áno, bolo to vtipné, ale to je asi tak všetko. Časové paradoxy v podobe šialených stretávok samých so sebou by ma možno zaujali tak vo veku mojich pubertálnych výstrelkov. Dnes mi to prišlo len vtipné, nič viac...

Alexander Jablokov: Divoký měsíc | ✮✮✮ | 22.09.2016

Feral Moon (2013)

Koktail namiešaný zo spaceopery, military a štipky psychologickej vzťahovky umiestnený na mesiac Phobos príliš nefunguje. Úderná prepadová jednotka Aliancie nasadená voči miestnej junte pôsobí nevierohodne. Šetrenie životov civilistov na nepriateľskom území je nereálne a logisticky to k tej palebnej sile nesedí. Čo si budeme nahovárať, obete v takýchto stretoch sú predovšetkým na strane civilného obyvateľstva a nezmení sa to ani v budúcnosti, aj keď sa ťa tu autor snaží presvedčiť o opaku. Humánna vojna proste neexistuje. Je to len marketingový slogan jej zástancov.

Poviedka mala napriek mojim výhradám pár svetlých miest, hlavne čo sa týka niektorých akčných momentov.

Stanislav Rýdl: Nebe nad Venuší | ✮ | 23.09.2016

Výprava na Venušu a sabotáž je síce pekná vec, ale poviedka ma nejako nezaujala. Postavy v nej vystupujúce sú ploché, spôsob podania príbehu je nezáživný a celkovo to akosi škrípe. U mňa poviedka prepadla na celej čiare.

Michal Sirotek: Somnus | ✮✮✮✮✮ | 23.09.2016

Uau, dodatočne pozerám, že autor je autorom poviedky Skrze dráty, štýl sa mi hneď od začiatku zdal byť povedomý. A je to znovu ako pekelná jazda od začiatku do konca. Kyberpunkový text z posthumánnej budúcnosti Matky miest. Drátov tu tentokrát nie je až tak veľa, zato sú tu rôzne biologické a kozmetické modifikácie, softvér, gangy, priekupníci, komandá, punk-girl, akcia a hádam všetky rekvizity, ktoré kyberpunk robia tým, čím má byť.

Bez rozmýšľania, u mňa je to za všetky hviezdy. Len dodám jednu poznámku: nechcem sa nikoho dotknúť, ale autor mal hádam radšej použiť prezývky miesto tých českých mien, tie mi tu akosi nesedeli, ale to je len môj pocit, iný čitateľ to môže vnímať inak.

Eliška Pavlásková: Morální aspekty zavařování snů | ✮ | 23.09.2016

Priznám sa, že túto poviedku som nedokázal dočítať a to je u mňa dosť raritná záležitosť. Takže k veci: text je typicky ženská záležitosť, autorka tu dokazuje, že má peknú slovnú zásobu a teda experimentuje, a fantastika? Zdá sa, že tá je tam len preto, lebo poviedka bola písaná do žánrového časopisu. Zvažoval som, či to mám vôbec hodnotiť, tak ale 1 hviezdu púšťam...

 RÍŠA, V. a kol.: XB-1 2014/03. Praha : Konektor XB1 s.r.o., 4.3.2014. ISSN 1804-6606

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára